Idag lunchade jag med min favoritbitch och snackade om ett storslaget och givetvis (i sann blogganda) mycket hemligt gemensamt projekt. Sedan, som sig bör, tog vi en sväng på Åhléns Citys sminkavdelningar, både den på t-baneplan och den dyrare varianten på gatuplan. Där, ÄNTLIGEN, fick jag tag på Make Up Stores egg sponge. Som jag har väntat och letat. Sedan vände vi på oss mot MACs håll och det första Helenas blick landade på var en MAC-variant av samma koncept som tidigare varit näst intill exklusivt för Beauty Blender: Pro Performance Sponge. Jag gjorde det enda rätta och köpte en sådan också.
Nu ska det bli hemskt intressant att se vilken som står sig bäst – den för 55 kronor från Make Up Store eller den för 165 kronor från MAC. Hade det hela avgjorts på shoppingupplevelse hade Make Up Store tagit hem segern omedelbart. För medan jag på en gång fick hjälp på Make Up Store genom att ställa mig vid kassan, tog det drygt 5 minuter innan vi som ordnat oss i en fin kö vid MACs kassa ens blev uppmärksammade eftersom alla tre (eller om det var fyra) expediter stod på golvet och tog hand om alla som approcherade dem där istället för att blicka mot kassan, och de som togs om hand på golvet fick givetvis gå förbi hela den lydiga kön vid kassan innan vi fick hjälp. Lite surt faktiskt! Och sedan, när jag hade betalat för min betydligt dyrare svamp hos MAC fick jag den direkt i handen tillsammans med ett kvitto utan en påse eller ens frågan om jag ville ha en. Ur miljösynpunkt är det naturligtvis toppen att inte slösa på påsar, men jag tycker faktiskt att man kan fråga kunden om hon vill ha en påse. Nu stod jag där med en applikator och ett kvitto i handen som visserligen fick plats alldeles utmärkt i min påse från Make Up Store, men ÄNDÅ!
In English:
I’m gonna let these Beauty Blender inspired sponges from MAC and Make Up Store go head to head in a foundationapplication showdown. Let the games begin!
MAC-disken vid Åhlens City är hemsk i min erfarenhet – jag stod ute på golvet och försökte få expeditens uppmärksamhet i fem minuter en gång, men hon skyndade alltid vidare till en annan kund. Jag gav upp, och nästa gång jag kom tillbaka hängde dem i kassan och verkade inte vilja gå ut och hjälpa någon alls. (Det var en speciell läppstiftsnyans jag ville ha som de inte sålde på PUB just den helgen, tydligen. Kan vara dags att dubbelkolla det.)
Men är nyfiken att se hur det går med dessa sponges! Funderar på att köpa en men väntar på ett expert-utlåtande, haha!
@Emma, Ja, både Pub och NK är sjukt mkt bättre än den på Åhléns! SJUKT mycket bättre!
Mäh, vilken dålig stil på MAC. Ska bli kul att se vad du tycker om svamparna!
@Josephine, Ja, alltså, visst var det lite märkligt? Inte bara jag som är känslig och kritisk?
Jag fick också tag i MUS blendern ska bli kul ett testa på en. Älskar dina kommentarer om kösystemet på MAC, känner att detta också gäller ibland på Kicks 🙂
@Emma, Visst är det irriterande, att man liksom bara blir förbisedd.
I Göteborg finns det bara en MAC-expedit som jag vill handla av.
@Ninni,
Hennes namn skulle jag gärna vilja ha. 🙂 Sist jag var i Åhlens (Gbg) för att rådgöra om foundation fick jag så dålig service att jag inte ens vill handla någon ny. Det hon sa var bara vilka olika foundations dom har. Jaha, tack för det. Det visst jag också tänkte jag och gick.
@Sevylicious,
Har tyvärr samma erfarenhet av MAC-disken i Gbg. Har väl träffat ett par trevliga där genom åren, men sist jag bad om ett prov på en foundation så såg expediten fruktansvärt sur ut, hällde upp provet under tystnad och räckte mig burken utan att så mycket som ens se på mig eller säga varsegod eller hejdå. Kände mig typ… smittsam :blush: Dåliga servicemänniskor suger! Speciellt när de är översminkade, snofsiga, dryga primadonnor som fått jobbet genom kontakter och inte erfarenhet, vad det verkar…
@Dess – Drömteori, Men fy vilken dålig stil – så beter man sig inte! Alltså dem mot dig!
@Ninni, Detta är ju riktigt intressant, att de verkar ha problem på fler ställen än bara ett.
@Bjooti, Är så i Malmö också, faktiskt. De verkar bli förvirrade när jag ber om hjälp och ignorerar en faktiskt helt ibland, och hjälper någon annan… de kan inte missa mig ju! 🙁
@Tuss, sjukt dåligt – man ska inte missa några kunder!
@Ninni, Nämen! mot mig har de alltid varit jättetrevliga! Mycket märkligt.
Jag känner igen mig när det gäller MAC. Har hänt ett flertal gånger att jag har stått vid MAC-disken här i Göteborg för att betala men istället så blir man helt ignorerad av expediten (särskilt av en av dem blonda, har alltid fått ett snobbigt intryck av henne >.<). När man sedan har stått där i sisådär 10 minuter som en idiot så får man verkligen inte någon lust att komma tillbaka för att handla, vilket är synd eftersom det är den enda MAC-disken i Göteborg…
Dessutom så tycker jag att det är riktigt dåligt att kunder som har fått hjälp även får gå före i kön när man själv har stått och väntat i evigheter.
@Nathalie, Med tanke på att sminket inte är gratis borde man ju kunna förvänta sig en viss mån av service tycker jag – istället blir man ofta förbisedd och bortglömd och då är det ju liksom inte kul längre. Att shoppa smink ska ju vara roligt – inte något frustrerande och irriterande.
Håller med om att servicen vid Åhlénsdisken är svajig at best, handlar hellre på NK eller PUB. De är supergulliga på NK!
@Des, Ja, på NK är de toppen!
Make up store har även i Malmö bättre service än MAC. Har även märkt av detta, när man står i kö till kassan så är det kunder som får gå förbi. Nej MAC har nog ett problem här verkar det som?! Det är inte med glädje man går in till dom, vet inte, känns som dom dömmer en eller något, plus en sak som är riktigt dåligt!! Ofta har MAC inte varorna hemma, där hittar man värsta läppstiftet (inte kollektioner!!) och neeej det är slut men det kanske kommer nästa vecka. Ja så går man dit veckan efter och får samma svar. Dom har ingen koll på när dom ska få leveranser.
@Annie, Exakt! De är supergulliga på Make up store, speciellt vid Hansa, men Mac borde tänka över hur de beter sig och ha lite bättre koll, håller jag med om.
@Tuss, Håller med!
@Annie, Usch och fy!
Jag har upplevt så många snobbiga säljare vid Macdiskarna i Sverige men så fort jag kommer till Magasin där dom säljer Mac i danmark så är det helt omvänt. Så himla fantastiska och hjälpsamma tjejer, blev ju helt förvirrad. :p Makeupstore är tvärtom, dom är jättedåliga i danmark men bra i sverige.
@Honi, Så himla synd att det inte kan vara bra, eller ens okej, överallt.
Jag har bara erfarenhet av PUB men tycker att de är trevliga där så har fortsatt att gå dit de gånger jag är i storstan:)
Åhh jag vill också vara med på spännande hemliga projekt ju!
Jag går inte ens till MAC-disken på Åhléns längre. Det är PUB eller ingen som gäller. De är trevliga som fasen. 😀
Jag är ny på mac i GBG och så osnorkig man kan bli, ibland är det svårt att hålla koll på vem som var näst i tur men då kan man fråga vem som känner att den var nästa och be om ursäkt till de som väntar! Tråkigt att ni uppfattat mina kollegor som otrevliga. Jag ska iallafall göra mitt yttersta för att få kunderna att känna sig nöjda och glada när de går ifrån disken!
@Stephanie, Heja dig!
Åh va roligt att Stephanie kommenterat över 😀 Jag är också ny på MAC fast i Stockholm (känner Stephanie sedan förut) Och Håller med i det hon säger, det är jätte svårt att hålla koll när det blir mycket (på åhléns) på pub och nk är det mycket lättare att hålla koll då det ej är samma tryck 🙂 Kommer också göra mitt alla bästa för att alla ska vara nöjda och glada :DDDDDD :hurra:
[…] (77)Lumière Sculptée de Chanel (32)Viva la Diva Hösten 2011 – Live it Love it (30)MAC vs Make Up Store (30)MAC Holiday 2011 #1 – Glitter & Ice (29)Arkiv Select Month November 2011 […]
Jag har precis börjat på MAC och kan säga att privat är alla tjejer där jättegulliga. Och det där om kösystemet och att andra får går före: Det är så att när det är mycket folk så väljer vi att ha ett kösystem som startar i kassan så är det lättare för oss att serva den som kom först istället för att någon haffar oss på golvet och smiter före dom som har väntat länge.
Men absolut förstår jag att det är irriterande att vänta, men jag lovar att kommer ni in så kommer jag iallafall försöka ge er ett leende och bra hjälp och kan jag inte det ska jag hjälpa er till en av mina kollegor som är mer rutinerade inom märket och kan dom där småtipsen! 😉
Hoppas er upplevelse blir bättre nästa gång! 🙂