När vi pratar om skillnader i priser på skönhetsprodukter i Sverige och andra länder brukar folk ofta nämna att det beror på lyxskatten som vi har här i Sverige. Första gången jag hörde detta (vilket var när jag recenserade Shu Uemuras Art of Hair) tänkte jag: vad märkligt, en sådan har jag aldrig hört talas om, inte ens under åren med lagtexter i massor på juristlinjen. Så jag började leta och kolla och läsa. Det visade sig att lyxskatten, egentligen heter lagen (1941:251) om särskild varuskatt och infördes i Sverige 1941.
Lagen om särskild varuskatt beskattade bland annat roliga sminkproudukter (men också deodoranter) enligt följande:
■ Puder, puderkräm, ansiktslera, ansiktsskum, ansiktsmask och smink, med undantag av puderkräm och smink med pudersubstans om högst 5 viktprocent, vitt ströpuder samt preparat som är avsett speciellt för döljande av ärr, födelsemärke eller liknande huddefekt,
■ Läppstift, läppglans och andra preparat för behandling av läppar, med undantag av ofärgat cerat,
■ Preparat för behandling av naglar eller nagelband, med undantag av nagellackborttagningsmedel och nagelvittpennor, hårvårdspreparat, med undantag av hårtvättmedel som inte samtidigt är färgande, tonande eller blekande,
■ Preparat för behandling av ögonhår och ögonbryn, med undantag av avsminkningsmedel som inte utgör luktvatten, hårborttagningsmedel,
■ Deodoranter och medel mot transpiration, med undantag av ättiketerpreparat och fotvårdsmedel.
SOM TUR ÄR upphörde lagen om särskild varuskatt a.k.a lyxskatten att gälla årsskiftet 1992/1993 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/..%5Clag%5C19410251.htm).
Jag är ingen jurist (jag hoppade av utbildningen efter 3 år), men som tur var har jag en läsare som ÄR jurist och som backade upp mig i detta då jag skrev det som ett kommentarssvar i somras – så jag känner mig trygg i att det inte smugit sig någon ny lyxskatt sedan denna lag upphörde i början av 90-talet. Däremot verkar den ha satt djupa spår hos oss svenskar, och kanske är det därför många företag håller sig fast vid extra höga priser – bara för att de kan.
Sedan måste man ju tänka på att vi i Sverige har högre momssatser än i både USA och UK, vilket ju påverkar priserna på smink i Sverige. Men så har vi (oftast) wicked good sjukvård också. Och lång föräldraledighet. Och massa andra fina saker som man i USA mest drömmer om. Däremot så kan vi knappast skylla på vare sig moms, eventuella importkostnader, eller högre skattesatser när en palett som går på 175 kronor i USA kostar hela 630 kronor här i Sverige – då handlar det enbart om otroligt stora marginaler och en vinst som inte går av för hackor. Som sagt, jag menar inte att smink ska säljas i Sverige utan vinst, det vore ju helt orimligt. Vill vi som konsumenter ha ett stort utbud får vi givetvis även acceptera att det kostar mer – frågan är bara HUR mycket mer det ska kosta innan vi vänder oss någon annan stans…
Gött att du krossar lite myter, det finns många sådana därute 🙂
@Fluff-Anna, Jag hade faktiskt inte ens hört talas om denna skatt innan sommaren, men sedan dess har jag stött på den flera gånger. Så lika bra att vidareförmedla det 🙂
Lyxskatt-tanken lever också kvar iom momsen på 25%. Man har en idé om att hög moms = icke livsnödvändiga produkter, ”lyxartiklar”.
Är helt enig med dig om att prisskillnaderna ibland är rent löjeväckande. Du har ju nämnt en hel rad orsaker som iaf berättigar till ett högre pris, jag har också en teori om att prissättningen till viss del kommer sig av hur ett märke värderas av konsumenterna.
I USA är NYX och OPI budgetmärken, det tror jag inte alla tänker på. Och det kan ju jämföras med att vi i Sverige ser IsaDora som budget medan man i USA värderar märket högt pga statusen det medför att vara svenskt.
@Helena/LipGloss Bitch,
Man tycker ju att vi i Sverige borde vara vana vid den högsta momssatsen – det är ju ändå den vi lever med på en riktigt stor del av det vi köper.
Med Nyx tycker jag dock att det är så lustigt, för allt fullkomligen skriker budget om det – förutom just kvaliteten. Hela Nyx’s affärsidé är ju baserad kring att vara bra med dödligt billigt och tar man bort den viktigaste delen sitter man ju bara här med ett dyrt märke i plastiga och ganska fula förpackningar, hur bra sakerna än kan vara. Skulle jag se Nyx i en butik utan att veta något om märket, skulle jag förutsätta att det var budget, tills jag såg de dyra svenska prislapparna och då skulle jag nog lägga benen på ryggen och springa därifrån. Är det så att man i Sverige vill få ut en bild av Nyx som ett lyxmärke måste man nog se till att ändra texterna på de svenska webbshopparna – där de har lagt in den amerikanska texten om Nyx’s affärsidé. Ha ha, inte helt välgenomtänkt. Och även om Isadora har bra rykte i USA så kostar det ju ungefär samma som i Sverige.
Bjooti: Ja, NYX var nog inte bästa exemplet på min tes, med OPI blir det tydligare vad jag menar. Jag tror IsaDora kostar ungefär detsamma som här hemma, vilket ju innebär att de i USA ligger i ett högre skikt än här.
Vad trevligt med lite juridik på bloggen! Det här hör inte till ämnet men vad jobbar du med nu när du visst inte är jurist? Har varit nyfiken ett tag.
@Lovisa, Jag blev aldrig jurist, jag blev registrator i stället, på ett av våra departement 🙂
@Bjooti, Tack för infon! Det låter intressant att jobba på ett departement. Själv pluggar jag juridik, det var därför jag uppskattade att hitta en laghänvisning mitt bland sminket. 🙂
Man får ju lust att bojkotta och inte köpa smink på svenska marknaden..eller de flesta märken iallafall. Nyx har jag handlat via Usa ett par gånger och som sagt det andas ju inte direkt lyx om själva förpackningarna.
@Sandra, Ja, när det handlar om så stora skillnader så blir jag också ganska anti.
Extremt intressant läsning! Du har helt rätt i att momsen inte ensam förklarar de svenska priserna. Tror inte ens att de sociala avgifter mm som arbetsgivare drabbas av räcker som förklaring.
Att märkena profilerar sig så olika är superintressant! All hårvård är ju tex dyrare i Sverige, men vissa märken befinner sig, precis som NYX i ett helt annat marknadssegment. Aussie är ju tokbilligt utomlands, lika billigt som de märken i Sverige som kostar kring 50-lappen på H&M, och 25 när det är erbjudande och alltid 25 på Rusta/ICA Maxi, men här kostar Aussie nästan 100 pix och lanseras som lite mer avancerat och coolt på tex Kicks och Åhléns. Skumt!
Blir lite lång kommentar här, men jag måste passa på att berätta en skojig momshistoria: En lundakkompis som handlade mat och grönsaker i Malmö var imponerad av pris och kvalitet. Han uttryckte i stil med ”Wow, hur kan det vara så billigt?” Handlaren svarade snabb och självklart: ”Jag är inte med i moms!” Som om det var ett val 😉
@Kerstin, Skimmerskuggan, Ha ha ha, jag är inte med i moms – det vore ngt det.
Har funderat mycket kring hur olika märken profileras – mitt favvohårvårdsmärke är Redken, need I say more… Köper tre flaskor från UK till priset av EN enda i Sverige.
Ärligt talat skiter jag i sådant hedersvärt som skatt och moms i det fallet!
Det handlar om marknadsföring och, i vissa fall som NYX mfl, hutlösa jäkla rån från hjälplösa konsumenter.
Vidare är det mycket intressant hur hjärnan fungerar då dessa megadyra lyxprodukter tappar lite av imagen när de inhandlas billigare. För mig, iaf. De utlovade magiska oljorna, specialproteinerna och ”utvunna komplex” (utvunnet ur VAAAD?) känns lika trovärdiga som diamantstoffet i Niveas budgetbalsam. Hm! Men det är ju en helt annan fråga.
@Cissi, Från UK är ju dock moms och skatt och sådant betalt så där behöver man inte känna sig icke-hedervärd – det har ju med EU-regler att göra så där skattar du ju fortfarande, fast till UK då.
Tar man däremot in från icke-EU land ska man betala moms (och i vissa fall också tull) – så gör man inte det separat själv och dessutom ”slipper” då tullen oftast inte kräver in för paket med värden som gör momsen skulle bli mindre än 100kr, ja då gör man ju tekniskt sätt inte rätt för sig och kanske kan tänka på ”hedervärda” biten.
Jo, moms och skatter är en ganska bra förklaring till de stora prisskillnaderna. Sen om man dessutom importerar från länder utanför eu så har du utöver frakten också 12% att skatta bara i tullen. Sätt er ner själva och gör en realistiskt affärsplan så ser ni att de feta marginalerna snabbt äts upp.
@snokas, Som du kunde läsa i inlägget har jag räknat med både moms, skatt, avgifter kring import och marginaler. När jag satt och räknade på paletten i fråga räknade jag med en marginal på 30% utöver de saker du nämner (Man ska ju inte heller glömma bort att återförsäljare inte köper in produkter till de priser som vi konsumenter betalar, utan ofta betalar lite mindre på grund av större kvantiteter.) Alla som kommenterat har också sagt att de förstår att det blir prisskillnader – men vi förstår inte de oerhört stora prisskillnaderna som ibland råder. Jag tror att vi alla är medvetna om att företag inte jobbar utifrån ett välgörenhetsperspektiv, men vill man ha kunder ska man också som företagare beakta att alla konsumenter bara klickar och köper – att många faktiskt kollar och jämför priser och är insatta i både moms, skatt och avgifter kring import.
Det som är intressant, som Helena skriver i en av kommentarerna, är hur man väljer att marknadsföra olika märken på olika sätt i olika länder och därmed har helt olika prislägen – vilket handlar enbart om marknadsföring och inte om några avgifter eller skatter alls.
Och som sagt, det är ingen som sagt att smink ska säljas i Sverige utan vinst, det vore ju helt orimligt. Vill vi som konsumenter ha ett stort utbud får vi givetvis även acceptera att det kostar mer – frågan är bara HUR mycket mer det ska kosta…
Åh, jag som aldrig trodde att jag skulle kunna sakna dom svenska priserna…
Men nu bor jag i Perth, Australien och allt är orimligt dyrt!
Alla budgetmärken är i mellanprisklass (köpte L’Oreal mascara för runt 200 kronor igår) och dom märken som anses lyxiga är så fasansfullt dyra att jag inte förstår hur dom går runt. Ett läppstift från M.A.C som kostar $14 i USA och 195 kronor i Sverige kostar över $35 här – vi ska inte ens tala om Bobbi Brown eller Chanel.
Det är trist att man känner sig lite dumförklarad och lurad som konsument av sminkföretagen. Att dom tror att vi liksom inte förstår bättre. Dom underskattar oss och vi spelar tyvärr med och betalar mer och mer..
@Matilda, Ouch! Fy fan vilka priser!
Intressant inlägg och debatt. Jag är imponerad av att du lycka vara så nyanserad, Katta, det gör såna har diskussioner mycket mer läsvärda.
@Ellika, Åh, tack! :kiss: