Först och främst… kameran fick inte plats i den yttepyttiga lilla fjantväskan jag dumt nog valde att bära med mig, så det blev inga bilder. Det finns inga bevis på att jag satt och konverserade med den omåttligt trevliga och stjärnglansiga Jean-Pierre Barda och vackra Niklas Vestberg som jag hade till bordet. Jag kunde inte heller fota något på den otroligt trevliga fördrinken med Kicki, Lisen, Therese och Agneta. Nedrans. Jag känner mig nästan lite blåst på konfekten när jag inte har en endaste bild från kvällen. Jag frågade Ulrika på PR-byrån om de hade några bilder – hon hade bara tre än så länge. Men tittar man noga så, se på fan, där sitter ju min nacke och dricker vin på en av dem.
Men nog var kvällen trevlig ändå, maten god, vinet svalkande och de tjuvrökta cigaretterna bara få. Jag var kanske inte helt överens med juryns val alla gånger, och tycker att det var lite tråkigt att det bara var de stora märkena som var representerade bland de nominerade – men det kanske tar sig till nästa år? För jag hoppas att detta kommer bli en återkommande tradition.
Vinnarna då, men juryns motiveringar:
Hårvård, under 100 SEK
Schwarzkopf Gliss Oil Nutritive Repair Butter
Juryns motivering:
Mjuksmältande och lite smörig konsistens som lätt tränger in i håret. Ett mirakel för sköra toppar och behandlingsskadat hår. Att produkten ger stöd åt fattiga berberkvinnor i Marocko, gör upplevelsen desto skönare.
Hårvård, över 100 SEK
Redken All Soft Heavy Cream
Juryns motivering:
Torrt och sprött hår förvandlas till rent silke. Maximal vård och glans skapar en upplevelse av lyx. Alla trötta hår får pånyttfödelse.
Hårstyling, under 100 SEK
Schwarzkopf Taft Volume Power Spray
Juryns motivering:
Det blåser i våra liv, hemma, på väg till jobbet, på möten och under fritiden. Då gäller det att håret håller formen och volymen. En spray som passar den moderna kvinnan i farten.
Hårstyling, över 100 SEK
Toni & Guy Beach Curl spray
Juryns motivering:
Volym och naturlig spänst som ger lösare lockar, härlig volym och ett vackert hår. På toppen en doft som ger en behaglig upplevelse och drömmar av rosor och blånande hav.
Kroppsvård, under 150 SEK
Scholl Kräm för spruckna hälar
Juryns motivering:
Namnet säger nästan allt – en rik crème för hälar det är synd om. Snabbt mjukar den upp huden och gör foten len. Bonus för att vi slipper kladdiga fotspår på golvet.
Kroppsvård, över 150 SEK
Kanebo Sensai Silky Bronze Soothing After Sun Emulsion
Juryns motivering:
Med en härligt lättapplicerad formula och en doft av aprikos får denna kroppslotion huden att kännas mjuk, smidig och full av lyster!
Ansiktsvård, under 200 SEK
Vichy AqualiaThermal Rich
Juryns motivering:
Svalt blå och svalkande mot huden, uppfriskande som ett glas vatten i värmen. En crème som håller ansiktet fräscht och fuktigt hela dagen, till ett fyndpris dessutom.
Ansiktsvård, över 200 SEK
Kanebo Sensai Cellular Performance Lifting Cream
Juryns motivering:
En mjuk och milt väldoftande creme, som vi gärna masserar in lite extra noga för att få fukt, lyster och ett lyft- av både hud och humör.
Herrhudvård
Comfort Zone Man Space Extra Protection Cream
Juryns motivering:
Varje dag utsätter vi vår hud för många olika påfrestningar i form av stress, avgaser och inte minst UV strålning. Årets vinnarprodukt i kategorin herrhudvård har skapat en produkt, som ska hjälpa männen att försvara sig mot alla dessa yttre påfrestningar. De har gjort det genom en exklusiv, skön kräm, som är elegant förpackad och som skapar en känsla av välbehag.
Nagelprodukter, under 100 SEK
Depend Dip In Nagellacksremover Miljövänlig
Juryns motivering:
Ett lika fiffigt som funktionellt alternativ. Hurra för ett miljövänligt sätt att ta bort nagellacket på!
Nagelprodukter, över 100 SEK
Chanel Body Exellence Nourishing Hand Cream
Juryns motivering:
Vi är beredda att lägga våra sista slantar på den här tuben. En tuff crème i lyxförpackning gör händerna sidenmjuka och den lätta doften gör oss lyckliga.
Ansiktsmakeup, under 180 SEK
Max Factor Miracle Touch Liquid Foundation
Juryns motivering:
Den kompakta basen blir till en flytande foundation som täcker alla skavanker utan att själv synas. Ett budgetmirakel på burk.
Ansiktsmakeup, över 180 SEK
Chanel Eclat Lumiere Highlighter Face Pen
Juryns motivering:
Pricksäker pensel och krämig konsistens gör det här lilla trollspöet till en klar favorit. Döljer våra skavanker och ger precis lagom lyster åt det vi vill framhäva.
Ögonmakeup, under 180 SEK
Max Factor Masterpiece Max Mascara
Juryns motivering:
Större, längre och snabbare än någonsin. En både prisvärd och lättanvänd mascara, som ger effekt direkt.
Ögonmakeup, över 180 SEK
Helena Rubinstein Lash Queen Feline Blacks Mascara
Juryns motivering:
Kul eller kitschig? Klart är, att detta är en mascara med klös, som gör ögonfransarna både långa och intensivt svarta.
Läpprodukter, under 180 SEK
Clarins Instant Light- Natural Lip Perfector
Juryns motivering:
En modern multiprodukt, som snabbt och effektivt mjukar upp, fuktar och ger elegant diskret färg till törstande läppar.
Läpprodukter över 180 SEK
Dior Addict Ultra Gloss Reflect
Juryns motivering:
Så här snabbt och effektivt har vi aldrig fått lyxiga läppar, lika mjuka som eleganta. En modern läppglans, som svingar glosset upp till hög glamournivå.
Damdoft, under 400 SEK
Christina Aguilera
Juryns motivering:
En celeber doft, som sticker ut. Noter som jasmin och vanilj skapar en sensuell cocktail att njuta av. Vi blev glatt överraskade av parfym och pris!
Damdoft, 400-600 SEK
Marc Jacobs Daisy
Juryns motivering:
Vi charmades av de lekfulla blomstren, både på och i flaskan. En fräsch fläkt till doft, som är solig i sinnet och söt på toalettbordet.
Damdoft, över 600 SEK
Prada Infusion D´Iris
Juryns motivering:
Subtil och sofistikerad, en doft helt i linje med modehusets övriga kreationer. Saftig, siciliansk citrus får en skjuts av elegant iris i en sinnlig slöja.
Herrdoft, under 400 SEK
Thierry Mugler Ice Man
Juryns motivering:
Den här vinnaren kan beskrivas med ett enkelt ord: Cool. Cool flaska, cool utformning, cool framtoning, en cool doft och en cool känsla. Och inte minst ett namn, som speglar den känslan. Med inspiration från glaciärerna har juryn utsett Thierry Mugler med sin doft Ice Man, till vinnare i kategorin herrdofter under 400 SEK.
Herrdoft över 400 SEK
Giorgio Armani Attitude
Juryns motivering:
Under lång tid har det här varumärket stått för stil, elegans, kvalitet och attityd. Den här doften är inget undantag, utan ligger väl i linje med företagets långsiktiga varumärkesstrategi. Doften är en mix av fräscha kryddor, sensuella träslag och flaskans form är inspirerad från 30 talets Art Deco. Doften speglar en påtaglig elegans, styrka och maskulinitet, samtidigt som den ger en oförutsägbar sensualism.
Tidernas bästa doft / Damernas Världs läsare
Chanel No 5
Det enda som Marilyn Monroe hade på sig i sängen har av Damernas Världs läsare röstats fram till Tidernas bästa doft – Chanel No 5!
Årets kampanj
Dove Pro Age
Juryns motivering:
Dagens marknadsföring kännetecknas av ett infernaliskt informativt inferno och en av de svåraste sakerna är att kunna äga ett ord i kundernas medvetande. Vinnaren av årets kampanj har lyckats med denna bedrift, att lägga beslag på ett namn, positionera sig tydligt genom en väl sammanhållen kampanj, ett konsekvent målgruppsval och såväl ett bildspråk som argumentation, som riktar sig mot ett mycket attraktivt segment, den äldre kvinnan.
Årets Innovation
Dermalogica Daily Resurfacer
Juryns motivering:
Det enkla är det geniala, exfoliering, antioxidant och fuktgivare, allt i ett, som inte behöver tvättas bort. Men framförallt, vilken genial idé, en engångsförpackning med en fingertuta som är indränkt med produkten. Så skulle vi kunna applicera flera produktkategorier. Måtte Dermalogica utveckla konceptet och appliceringstekniken.
Årets fenomen
Boots No 7 Protect & Perfect Beauty Serum
Juryns motivering:
Idag möter vi ofta löpsedlar med rubriker som ”Sony Ericsson och Nokias nya mobiler”, ” stort test av platt-tv” etc. Men väldigt sällan eller aldrig något om skönhetsprodukter. Det finns dock ett undantag, där plötsligt en skönhetsprodukt blev förstanyhet i slutet av 2007. Då kom mirakelkrämen , superkrämen, antirynkkrämen, som alla pratade om, till Sverige. Köerna var långa för att få tag i produkten och väntelistorna runt om i landet fylldes snabbt på.
vad roligt det verkar vara 😀 men det var tråkiga märken som fick pris..varför var inte M.A.C eller Urban Decay nominerad för något?
Vet du om M.A.C senaste kollektion Dresscamp kommer att lanseras här i Sverige
Gud vad jag blev sugen på Max Factor Miracle Touch Liquid Foundation! Har en kompis som tipsat om den och nu när den har fått pris för bästa produkt så är det ju nästan en synd att inte köpa den…
Mehendi> Det beror nog på om de som distribuerar de märkerna dels är medlemmar i KTF och dels om de skickat i produkt för bedömning. Jag har ingen aning om Dresscamp kommer till Sverige är jag rädd.
norbybo> Ja, man blir ju helt klart nyfiken, eller hur!
jag har blivit informerad om att Dresscamp INTE kommer till Sverige.
förresten: det låter onekligen korrupt det där med Max Factor distrubitörerna..
glamqueen> Det var väl del av reglerna, att man skulle vara medlem av KTF för att få skicka in produkter. Men jag håller med om att det blir en orättvis skildring av skönhetsutbudet. Urban Decays Primer Potion, som ju ockås lanserades i Sverige under 2007 borde ha varit nominerad till exempel. Och flera andra mindre märken. Jag har inte benkoll på vilka som är medlemmar i KTF – men jag tippar på att det i huvudsak är de större företagen om man tittar på de nominerade produkterna. Synd!