Bjooti har alltid främst handlat om att kombinera min kärlek till skönhet med kärleken att skriva. Långa texter, hyllande texter, raljerande och arga texter, och kanske framförallt: eftertänksamma och gedigna recensioner. Det är Bjooti-bloggen jag älskar. Det är alltid bloggen jag har älskat. Jag har aldrig älskat Bjootis insta.
Jag har haft svårt att hitta ”min” plats på beautygram. Jag har svårt att sortera bland alla inlägg som feeden uppdateras hela tiden: reels, inlägg, stories. Nyheter, events (jag inte blir bjuden till 🥲 – låt en gammal bloggerska sörja detta), sändningskanaler, adventskalendrar, deals och köer utanför en ny flagship – och sedan försöka hitta min egna vinkel på det. Jag gillar att konsumera instagram och har så klart flera konton jag följer med stort intresse och mycket behållning, men jag gillar inte att försöka skapa bra innehåll där.
Allt går så snabbt. Jag brukar klaga på hur det tar en timme att laga middag för att sedan ätas upp på tre minuter blankt. Tänk att skapa beautyprodukter nu för tiden; jobba under flera år med produktutveckling och tjoff, så har den seglat förbi i flödet. Med turen på sin sida blir den viral, annars riskerar den förpassas till beautyarkivet.
Jag har bestämt mig för att dra mig tillbaka från instagram med Bjooti. Dels går det åt för mycket tid att skapa innehåll till insta som jag knappt ens når ut med. Men det handlar också om en annan sak. Jag har en tendens att hela tiden bedöma min insats på beautygram gentemot andras. Jag hamnar i tråkiga tankemönster om att det jag gör inte är bra nog. Jag hamnar helt enkelt i i exakt de tankemönster som brukar få mig att säga till andra att det kanske är dags att kapa banden. Jag säger inte att insta får mig att må dåligt, men beautygram stressar mig. Jag vet att man inte ska erkänna sånt här, men ärligt talat behöver vi nog vädra även dessar tankar ibland. Jag känner mig helt enkelt rätt överflödig på insta. Och det är okej att känna så, har jag kommit fram till.
Jag skriver just nu om skönhetsprodukter här på bloggen, där mina texter rankar fint på google och har ett gäng trogna besökare (jag ser er och jag uppskattar er). Jag skriver om skönhetsprodukter på jobbet, där texterna når en halv miljon läsare i månaden. Och så har jag kört Bjootis insta på en höft, för att jag känt att jag måste finnas där också. Men vet ni, jag måste faktiskt inte alls finnas på instagram.
Insta stjäl tid från Bjooti-bloggen. Jag vill skriva mer hållbart, jag vill tänka till och låta tankarna marinera. Jag vill inte göra reels. Jag vill inte jämföra likes och följarantal. Jag vill inte analysera min reach. Jag vill absolut inte bygga mitt personliga varumärke. Gud jag vill skriva mina nördiga recensioner och göra kollage igen. Kommer ni ihåg hur mycket kollage jag gjorde till bloggen back in the day?
Bjooti har ju varit igång i ett par år igen nu, efter en paus, så egentligen är detta väl inga stora nyheter rent bloggmässigt. Men jag ville ändå skriva det här också. Ropen skalla, mer bloggar åt alla!
Produkterna i kollaget är Hexensalbe från Stora Skuggan (en doft jag är besatt av utan att ens ha provdoftat den), ringar ur Maria Nilsdotters senaste kollektion Tarot (som jag är besatt av pga tarot), och läppstift från Gucci.
Men åh vad kul att du känner bloggsug! Jag hänger med men hoppas att du kanske kan tänka dig att i allafall lägga ut på insta när nytt blogginlägg kommer? Du är så bra och jag älskar dina texter och ditt (dina) hörn av internet!
Vad glad jag blir – tack!
Jag tycker det låter som en utmärkt idé – att påa blogginlägg via insta! Tack för tipset!