Nej men hörrni! Kan vi snacka om det här med sminkreklam ett tag? Hur kommer det sig att dessa kosmetikahus, med en ganska rejäl budget, aldrig lyckas åstadkomma något som är, hm, hur ska jag uttrycka mig… BRA? Den mesta sminkreklam, i synnerhet på TV, är lika njutbart som att ha dålig mage och bara tillgång till ett torrdass. Typ. Som den här med J Lo för L’Oréal Paris Glam Shine Fresh- vem riktar den sig till egentligen? Blir du sugen på att köpa ett läppglans? Personligen tog det mig alldeles för många gånger av att se reklamen innan jag kunde säga på rak arm vad det var reklam för. Om någon hade pratat om J Lo och isbiten hade jag vetat precis vilken reklam de menade, men hade de frågat mig vad det var reklam för hade jag inte kunnat svara. Jag blir mest sugen på att tugga isbitar när jag ser den.
Så, vad tycker ni om reklamen som florerar i media för smink? Är den bra eller är den dålig? Berätta!
Let’s talk about advertising for make-up and beautyproducts for a while – why does it always have to suck, and why all these sexual inuendos? What do you think of advertising in the beautygenre?
Jag tror inte det finns en bra reklam för smink. Eller skönhetsprodukter överlag. Jag försöker minnas de jag har sett. Vanligtvis så är det ju läppglans eller maskara och de är ju nja, trista. Jag har sett reklam för IsaDora också någon gång men det var ju bara som att den tryckta reklamen rörde på sig. Men annars… hmmm… nä, jag minns dom inte. Och förmodligen så är det så för att själva budskapet om vad de gör reklam för inte har gått fram.
@Veronica, Ha ha ha, vet du, det var precis vad jag tyckte om Isadora-reklamen också. Men det är som du säger, jag kan inte heller komma på en endaste sminkreklam som jag gillar, förutom möjligen några vintage-ads, de som inte är farligt sexistiska vill säga – vilket de flesta är.
Jag är lika förundrad varje gång man ser mascarareklam och alla VET att fransarna är redigerade i efterhand, och ftg:en själva vet om att vi vet att det inte är äkta fransar, så de bemödar sig inte heller ett dyft för att få det att likna riktiga. Utan bara fejk. Det är riktigt märkligt… Får man göra sådan falsk reklma kan man också undra..?
@Katrin L, Ja, alltså, det är lite konstigt. Det är ju inte så att vi tror att det är äkta fransar eller att man förväntar sig de resultaten så jag kan inte påstå att jag känner mig så lurad, men min spontana tanke blir ändå alltid: VARFÖR?
De hade ju kunnat göra sminkreklam hur läcker som helst så mycket färg som det finns i sminkvärlden. Den värsta reklamen tycker jag ändå är den där urlöjliga för Schweppes groggvirke med Uma Thurman och Nicole Kidman.
-What did you expect?
Blääää!
@Ninni, OMG! Ja, de är skitfåniga. Det läskiga är att det precis lika gärna hade kunnat vara reklam för en parfym, utan att man hade lyft på ögonbrynen.
Den enda sminkreklamen jag gillat har varit de lite arty videos som wunderschnygga Hanneli Mustaparta gjort för märket Zanzuel. Övriga är bara skit. Skit.
@Daisy-Julia, Det tror jag inte att jag har sett ens. Måste googla! Men du har rätt, allt är bara skit.
Moahaha!!! Värst är ändå han Henke hockeykille som sänkte sitt namn och varumärke till ett ingenting med sin reklam för mjällschampo. Szszszslutszszszszignal…
@Katrin L, OH MY JA! Jag skrev ett hela två inlägg om den på Katta Kvack: http://www.kattakvack.se/?p=14542 samt http://www.kattakvack.se/?p=14550
Den absolut mest förolämpande reklamen är ändå Rexona ”som satte bjällror på några kvinnor så att de skulle förstå hur mycket de rörde sig”! Helt sanslöst! Bojkotta Rexona forever 😛
@Aviva, Ja men, den har jag något svagt minne av. FY!
@Bjooti, den körs fortfarande, minns dock inte vilken kanal.
Mascara-reklamerna lyckas jag nästan blockera ut helt numera. Orkar inte uppröras längre av alla falska löften om ”unika formulas som ger absolut klumpfritt resultat med volym i 4D” (extra anti nya L’oréal Lash architecht 4D) Kom igen, liksom!
Bra smink säljer (nästan) sig självt, kolla på MAC och Urban Decay till exempel. Vad jag vet pysslar de inte med löjligt påkostade tv-reklamer iallafall.
@Sherdil, Ja, alltså mascara-reklam, man orkar ju inte ens notera dem. Jag är typ blind för mascara-reklam!
Nä, det finns inga bra reklamer för smink. Gillar vissa skönhetsproduktsreklamer, bara för att dom är lite roliga. Tex Sebamed. Men överlag så är alla såna där reklamer helt värdelösa. Tyvärr.
Om jag någonsin börjar jobba inom tvreklam så ska jag göra bra saker!
@Emelie, Vilken är sebamed? Är det en av de där där man tänker: WHOA! Too much information?
@Bjooti, Tänker mest på när en kille står och tvättar ansiktet, ”and it starts work before you even use it”
@Emelie, Måste kolla efter den!
Tycker det finns mycket superdålig reklam, tycker speciellt det är underligt när dom tar in kändisar för jag blir mer koncentrerad om att lista ut vad sjutton han eller hon nu heter än att kika på vad det är för produkt :p
@Honi, Ha ha, samma här. Det leder alltid till att jag sitter och gastar: VEM ÄR DET? VAD HAR HON VARIT MED I? ÄÄÄÄÄR DET EVANGELINE LILY, VA VA VA?
Alltså sminkreklam (och relaterat) SKA ju liksom vara dåligt. Jag vet inte om det bara är jag men hallå, hur kalkonigt är det inte? Jag älskar krystad skittöntig skönhetsreklam, bara man får ta det med en hel näve salt. Hahaha
@Viola, Killer Colours, Alltså, minst en säck med salt, skulle jag vilja säga! 😀
Känner mig alltid lite dumförklarad som sminkanvändare av den mesta tv-reklam för smink 🙁 Maybellines maskara reklamer senaste åren iaf är helt oerhört löjliga där de tryckt in ungefär dubbelt så mycket fransar som skulle vara snyggt…
Just den med J-Lo fattade jag direkt vad det var för då jag gått och kikat på de läppglansen ett antal veckor och gärna velat ha, men absolut inte till priset de säljs för, 40 kr max skulle jag nog ge för dem. Men det hänger väl ihop med att det som tidigare var mellanbilliga märkena (alltså de som är snäppet över viva la diva etc. typ Isadora och Lóreal) stigit för mycket i pris jämfört med de gamla ”halvdyra” (typ Clinique och Lancome). Då ska det mycket till om jag ska köpa dem och inte istället betala något mer för snäppet uppåt tyvärr. *blänger extra på isadoras nagellack som kostar nästan lika mycket som China Glaze i Sverige medans de knappt innehåller mer än en depend flaska och sörjer deras gamla stora flaska till billigare pris dessutom*
@Jenny, Ja, jag tycker också att många sminkreklamer är synnerligen dumförklarande. De liksom förutsätter att folk som gillar smink är puckon, vilket är en märklig inställning att ha gentemot sina kunder kan jag tycka.
Haha jag stör mig alltid på sminkreklamen och vill byta kanal haha. Jag såg den där J Lo reklamen igår och undrade också vad exakt de ville visa. Ofta är L’oreals reklamer så, de tar med någon kändis och sen fattar man inte. Men sämst är nog ändå Isadora. Minns en tv-reklam som gick för några år sedan som såg sååååå dåligt gjord ut. Det såg verkligen ut som lågbudget. Eller så kanske de som gjorde reklamen trodde att det skulle vara ”retro” eller något liknande. Jag förstod det då inte iaf.
alltså just den reklamen gjorde mig bara väl (hej jag har världens största crush på jennifer lopez!) men i övrigt så undrar man ju vilka som köper de där reklamerna – eftersom det uppenbarligen är några som gör det (annars hade de bytat koncept för ett bra tag sen). jag menar… 12 åriga brudar har inte världens budgetar precis va?! :X
@carmen, Jag har svårt att se grejen med den här reklamen. Ja, J Lo är snygg, men isbitar, stönanden, läppglans – jag ser inte kopplingen.
Jag tycker iallafall L’Oréal bättrat sig med sina reklamer. Tycker de är snyggare nu, både i print och tv, än innan med allt glitter och överretusch. Men hur gör man bra sminkreklam egentligen? Tror det är svårt att sälja till exempel ett läppglans, det är antagligen därför de går mer på att sälja känslan, märket och att reklamen blir ihågkommen och pratad om.
@Stina, Jo, jag tror också att det är svårt att göra i alla fall TV-reklam för smink, men jag har liksom svårt att förstå kopplingen mellan att en tjej smetar isbit all over och läppglans. I print däremot verkar många märken ha det ganska lätt för sig, i alla fall om man sneglar mot märken som MAC, Illamasqua och Urban Decay, som utan svårigheter skulle kunna använda sina kollektionsbilder till printreklam, även Make Up Store. Det är liksom den här sexualiseringen jag stör mig på, att reklamen för smink mer tycks rikta sig till min sambo än till mig.
Jo som sagt, det är nog mer känslan de vill sälja. Sommar-hett-glam shine fresh, typ 😛 Bli som henne om du har läppglanset istället för läppglanset i sig.
Illamasqua har verkligen skitsnygga promobilder, men skulle de sälja hos den breda massan? Jag tänker till exempel Toxic Nature, tror ni den skulle gå bra hem hos 20-40 åringar som på sin höjd vågar sig på lite beige ögonskugga? Jag som sminknörd älskar ju dem och skulle gärna köpa hela sortimentet.
@Stina, Jag tror att även Illamasquas spektakulära reklamer skuller lämpa sig i print eftersom den sticker ut och syns. Jag tror att man skulle vara tvungen att pusha en viss produkt tillsammans med reklamen och inte försöka sälja den som en hel look, då tror jag det skulle fungera alldeles utmärkt.
Jag blir törstig när jag ser denna reklam, men hon har ett väldigt snyggt läppglans på läpparna synd bara att det inte är det är samma läppglans som det hon gör reklam för….
@Lina, Men eller hur? Det hon har på sig har ett skimmer i sig, men produkten som de gör reklam för är väl utan..?
Kan vara så att hon har på sig en färg som inte tagits in till Svergie. Men färgen Fresh Tangerine har skimmer i sig så det kan ju vara den.
[…] Både hos Caroline, som driver den alldeles utsökta bloggen Fifty Scents, och hos Karin med Bjutiful Me, har vi kunnat drägla över läcker vintagereklam för skönhetsprodukter. Även jag har en hel mapp på datorn, fylld till bristningsgränsen av sminkreklam från forna tider som jag samlat på mig när jag surfat runt på nätet. Alltid lika fina att titta på, dock ofta inte lika ljuvliga att läsa. På Modcloths blogg har man under de senaste månaderna kunnat läsa en serie inlägg om hur kvinnor framställs i vintage. De snuddar vid skönhetsbranschen vid två tillfällen (orakade ben och kroppsodör). Having said that… här kommer ett urval av de bilder jag har sparade på min dator, ofta är bilderna så pass små att det är stört på omöjligt att ens läsa texterna, så jag kan inte svära på att innehållet i dessa annonser är mindre sexistiska än de som bloggarna på Modcloth visat upp. Men för ett stycke sminkhistoria, för vackra vintagesminkningar, och för att annonserna från dessa svunna tider ofta slår dagens sminkreklam med hästlängder vad gäller formgivningen när vi så nyligen snackat sminkreklam… […]