Prover i butik. Ah, detta eviga gissel i Sverige. Jag upplever ofta att det är näst intill tabu att fråga om man kan få mig sig ett doftrör eller en liten provpåse av en hudkräm då man står vid skönhetsdiskarna på Åhléns, PUB, NK, Kicks… ja, hos kosmetikaåterförsäljare i Sverige överlag – med ett stort undantag. Har man att göra med webbshoppar får man inte bara så kallade samples om man ber om det, man får dessutom ett gäng med varje beställning.
I både New York och London upplever jag att det är betydligt mer vanligt att man får med sig en näve provpåsar i sin påse då man shoppat, och ber om ett sample är det aldrig några problem. De gånger jag har försökt i Sverige har jag 9 av 10 gånger mötts av skepsis och känt mig som någon som försöker få företaget i fråga att gå omkull rent ekonomiskt.
Egentligen är det ju inte så konstigt, att man vill ha ett doftrör eller ett litet prov på en dyr hudkräm innan man bestämmer sig för att punga ut med stora summor pengar på något man eventuellt får utslag av. Ändå känner man sig som en utpressare då man frågar.
Hur tycker ni att det är? Brukar ni be om prover och hur blir ni då bemötta? Är det vissa märken eller butiker som är mer tillmötesgående än andra? Vilka butiker är minst angelägna om att ge ut de prover som ligger och ruvar i lådorna? Berätta allt!
Man skulle kunna tro att de innehåller diamanter.
Ja det där är lite märkligt, för som du säger är det inte alls konstigt att be om prov på något, speciellt inte när det gäller något som är lite dyrare. Jag har blivit bättre på att våga fråga faktiskt.
Flera gånger har jag mejlet eleven och även andra webbshoppar och fått prover hemskickade utan att jag beställt något annat, på eleven särskilt har bemötande varit kanon och jag har fått proverna nästan dagen effter.
Vad det gäller butiker frågade jag förra året efter prov på brun-utan-sol (vilket jag tycker verkligen är en produkt man bör prova innan man köper då resultatet ibland kan bli helt fasansfullt). Inne på Kicks (i Gävle) blev jag väldigt väl bemött och fick en liten burk med mig, när jag sedan frågade samma sak inne på en privat kosmetikbutik i samma galleria fick jag däremot nobben direkt med hänvisning till att just det märket jag ville ha prov på inte hade några små burkar attge mig provet i. Pyttsan!
För det mesta handlar dock jag på The Body Shop och som stamkund där är det aldrig några problem att få prover, vare sig man handlar något annat samtidigt eller ej. Hur det är om personalen ifråga inte känner igen en vet jag faktiskt inte, men jag tycker att deras butiksbiträden brukar vara så otroligt säljande och framåt så jag kan inte föreställa mig att man skulle få ett nej där…
.-= LisaMaries senaste blog ..måndag =-.
@LisaMarie
The Body Shop tycker jag överlag verkar vara bra på kundbemötande. Har också fått med mig prover från dem vid flera tillfällen.
Jag vill alltid testa en parfym på huden flera ggr innan jag köper den, annars känns det som jag slänger pengarna i sjön eftersom det oftast handlar om ca 500 kr. Men alla är så förb. snåla med prover!
Värst är det på Kicks, ”nej vi har inga prover på den krämen” får jag alltid höra där… Men oftast frågar jag inte alls, dels för att nästan alla säljare ser så snobbiga och sura ut, otillgängliga. Och jag har tröttnat på nekande svar… Och inte bara på Kicks!
Jag har shoppat från massor av webbutiker, Eleven t ex, och får i stort sett aldrig några prover. Aldrig parfym som jag helst vill ha, utan det brukar bara bli en lite provpåse med duschkräm som luktar apa och räcker till en arm!
Så ni som får många gratisprover från webbshopparna: har ni en välkänd blogg där ni kan berömma deras generositet? Det har inte jag nämligen… Trött även på denna särbehandling. Bloggare får alltid sina paket snabbare, fint inslagna och massor av gratisprover vid beställning. Jag har tur om mina grejor kommer fram hela!
Jag har faktiskt aldrig vågat fråga om prover, just pga allt jag läst om att butiksbiträdena blir så sura. Måste dock snart köpa en ny foundation och har ögonen på en från Dior och då vill jag faktiskt inte köpa fel så då ska jag ta mod till mig och fråga. Rapport från Åhlens och/eller Kicks kommer inom kort från Växjö:)
.-= Lenes senaste blog ..En liten uppdatering =-.
Jag har bett om prover en gång på Kicks, det var då jag skulle hitta en hudkräm. Så gick helt enkelt in och sa att jag blir sjukt torr på vintern och att jag kan vara lite känslig för vissa krämer och undrade om de hade några prover så jag kunde få testa. Hon i kassan bara tittade på mig som om jag var dum i huvudet och sa nej och sen var det bra med det tydligen. Så jag gick bara därifrån och kände mig lite dum. Sen dess har jag aldrig vågat be om prover utan chansat hej vilt istället…
.-= Mias senaste blog ..Ute på äventyr =-.
Jag brukar lyckas hyfsat bra på Åhlens o Kicks. Vissa tantexpediter kan dock vara lite snorkiga. I Sverige tycker jag att det är synd att det är så svårt att få prover på Apotekets grejer, nu när de blivit så mkt bättre. Jag tycker också att man bör få ”riktiga” små provtuber, om de bara skedar upp från en burk som står och dräller på en hylla ute i butiken blir det ju lite si och så med hygienen. Mer prover åt folket!
Störst provlycka utomlands har jag haft i Berlin och NY. I London tycker jag att de är väldigt svåra, ofta får man bara om man handlar. Hos Benefit hävdade personalen t o m att det var en uttalad policy från företaget. Man skulle få välja att prova EN produkt OM man handlade ngt…
.-= kerstins senaste blog ..Nytt försök med mörkgrönt =-.
Vågar sällan fråga om prover i butiker numera. Har gjort det någon gång då jag skulle köpa ny ansikstcréme & foundation, blicken jag fick var inte nådig… Men har dock ibland fått prover utan att ha bett om det på Åhlens, då blir man glad! Har handlat mycket i England & där delas det ut prover till höger & vänster, I like! <3
På Lenhud (lenhud.nu) behöver man knappt ens fråga, där är de verkligen generösa med proverna.
En lite historia också (appropå ”slut på burkar” i LisaMaries inlägg): En gång bad jag om prov på Laura Merciers berömda Tinted Moisturiser vid märkets disk inne på Liberty i London. Mua:n sa då (som de ju ofta gör) att deras små burkar var slut och att hon därför tyvärr inte kunde ge mig ett prov. Hon rådde mig att gå till Muji som ligger en bit därifrån för att köpa en lite burk och sedan komma tillbaka. Giss om hon blev förvånad när jag faktiskt gjorde det =)
.-= kerstins senaste blog ..Nytt försök med mörkgrönt =-.
@Linda Johansson
Jag får jämt en påse med massa olika prover då jag beställer från eleven, allt från duschkrämer och parfymer till ögonskuggor och läppglans. Och det har jag alltid fått, redan innan jag började blogga och nu när jag bloggar så är den varken stor eller handlar om skönhet så jag tror inte det beror på den.
.-= Mias senaste blog ..Ute på äventyr =-.
Frågar aldrig på Kicks för där är de så förbannat tykna, sura och otrevliga. Vafan jobba där då för? Jävla skitfasoner. Men på MAC (där alla vet vem jag är vid detta laget och alltid hälsar med glada miner) får jag prover utan att jag ens ber om det haha, brukar fråga efter hjälp och så får jag prov på det de tror passar mig, så MAC är det inga problem med. Sen nätshoppar jag aldrig heller, så har inte stött på det där med prover från nätshoppar.
.-= Veronicas senaste blog ..sminksamlingen. =-.
LisaMarie, på just Kicks i Gävle är generositeten väldigt beroende på vem man frågar. Sist jag var där frågade jag om ett foundationprov, då sa tanten i kassan att dom har minsan helt slut på prover, att skönhetsföretagen ska sluta skicka ut prover till butiker för det blir för dyrt för dem. Någon timme senare var jag in där igen, då jobbade en ung tjej jag frågade. Hon sa också att dom hade rätt dåligt med prover men när hon tittade i sina lådor fanns det iallafall några. Tycker det är extremt dålig stil av butikspersonal att säga till kunder att det inte finns när det faktiskt finns. Det är så snålt och girigt på något vis.
Sen att skönhetsföretagen skulle sluta skicka ut prover till butiker tror jag inte als på. Vilket företag skulle lägga ner sin marknadsföring? Det är ju knappast troligt.
Jag tror butiker bara har att vinna på att vara generösa med prover. Kläder kan man köpa på öppet köp, prova hemma och lämna tillbaka. Det går ju inte med smink!
Jag håller med dig Bjooti om att det är på tok för snålt med prover, jag handlar ofta smink på Åhlens för mitt företags räkning (men det vet ju inte de i butiken) och även om jag ofta handla för stora summor (3000-5000 eller mer)vid samma tillfälle så ska man inte tro att det erbjuds prover. Frågar man så kan det gå men det är inte med glädje de delas ut och ärligt talat tappar jag lusten att handla överhuvudtaget.
Åhléns City är det värsta stället överhuvudtaget att handla smink, det är sällan man erbjuds hjälp, man får vänta och vänta och personalen är okunnig och ointresserad och rent av otrevlig de flesta tillfällena.
Funderar starkt på en bojkott
Kram
Frågar jag så är det inga problem att få prover. Men frivilliga gratiprover är det snålt med. Det är endast en butik här i min lilla stad som brukar skicka med gratisprover.
.-= sminkjantes senaste blog ..Shattered & Zone =-.
Det här ämnet får mitt blodtryck att stiga till skadliga nivåer. Snacka om menlöst maktutövande! :doh:
Eftersom det dessutom är stört omöjligt att lämna tillbaka en öppnad skönhetsprodukt (och få pengarna tillbaka) i det här landet borde sminkdiskarna här vara ännu mer generösa med prover än i t.ex. USA.
Jag upplever också många butiker som väldigt snåla vad gäller prover. Jag har jobbat i lite olika butiker och saken är att på Åhlens och Kicks finns det små provburkar bakom kassan som är till för att göra testers till kunder. Däremot i en mindre sminkbutik hade vi inga prover alls så där kunde vi tyvärr inte erbjuda det.
På MAC (PUB) däremot fick ett generöst prov från en foundation en gång 🙂 Det gillar vi!
.-= Mikaelas senaste blog ..Vita Liberata – Rich Silken Chocolate =-.
@Linda Johansson
Uppenbarligen har jag en välkänd blogg, men jag fick prover från dessa webbshoppar långt innan jag hade en blogg. Dessutom får man ju inte glömma att det sällan är webbshopparnas ägare som sitter och packar beställningarna – det görs ofta av kundservicepersonal. Sedan är det ju faktiskt så, att man aldrig skriver in sin bloggadress då man beställer från en webbshop. De flesta bloggare skriver inte ens ut hela sina namn på sina bloggar, och då har ju faktiskt webbshopparna inte någon större aning om vem som har och inte har en blogg. Jag undrar om du har bett dem om prover, av dofter du är intresserad av? Annars är det ju så klart svårt för dem att veta. Inslagningen av mina paket brukar inte diffa från vad mina vänner får heller – så jag blir lite nyfiken på vilka webbutiker det är du syftar på?
@Lene
Spännande! Jag ser fram emot din rapport.
@Mia
Men det är ju helt galet. Snacka om brist på servicekänsla. Jag måste rota vidare i detta. Helt klart!
@kerstin
Men hellre uppslevad tester än ingen tester alls 🙂
@Louise
Vad kul att det i alla fall händer i bland. Men visst är det synd, att man drar sig från att fråga just för att man blir behandlad som en snål idiot.
@Amanda
Sånt gillar vi!
@kerstin
Ha ha. Helt rätt att du gjorde det. Snålt av henne att be dig köpa en burk dock!
@Mia
Ja, jag har samma upplevelse sig du, och då menar jag givetvis tiden innan Bjooti, och under en lång tid då ingen ens visste vad Bjooti var för en blogg.
@Veronica
MAC är OK beroende på vilken expedit man hamnar hos.
@Emelie
Jag har också svårt att tro att företagen slutar skicka prover, de kanske inte skickar tillräckligt, men som butikspersonal kan man ju ändå titta efter.
@Eva
Jag vet. Den enda disken man blir vänligt bemött på hos Åhléns City är MAC. De andra skiter fullständigt i en då man står och tittar på deras produkter. Ganska bedrövligt. Dags att göra en undercover där, tror jag.
@sminkjante
Jag får sällan ens om jag ber. De bara snörper ihop munnen och skakar surt på huvudet.
@Jackie_Daniels
Ja, i USA får man inte bara generöst med prover, man har även rätt att återlämna produkt som man inte är nöjd med – även om den är använd. Helt fantastiskt!
@Mikaela
Så synd att det ska variera så mycket. Just små butiker är jag sällan i – de har ju knuffats undan av Åhlens, Kicks, NK och Pub här i Stockholm kan jag tycka.
Tycker att det brukar vara 50/50. På apoteket får jag för det mesta fler prover än jag ber om. TBS tycker jag har dalat lite, jag hade önskat prover på lite fler bodylotions och sånt men det är tvärstopp ens för en sån liten burk man får de andra proverna i..har känslig hud som får exem men som samtidigt täpps hårsäckar osv igen av vissa lotions. Upplever inte dem som kunniga när man ber dem om hjälp att prova ut nåt smink alls..annars gillar jag tbs 😛
MUS upplever jag som väldigt hjälpsamma och kunniga..de visar gärna sminket på innan man köper, däremot har de inga prover som man tar med hem.
Åhlens och kicks har jag bara fått parfymprover från.
Jag upplever också det som lite tabu med prover, får lite snea blickar ibland. Jag har inte råd att köpa dyra cremer utan att prova dem innan nu när man studerar..så jag avstår ofta om jag inte kan få ett prov.
Jag får bara prover när jag handlar från utländska webshoppar och inte från svenska. Med undantag för tikei som skickade med ett prov på en ögonskugga.
@Emma
Jag blir lite nyfiken på vilka svenska webbshoppar du handlat från och inte fått prover. Blush, Eleven och Accessora brukar vara bra på att skicka med, fast nu är det ett tag sedan jag beställde något visserligen.
@Bjooti
Har iofs bara provat på Kiehl’s och Lush och där har det inte varit några som helst problem. Båda företagen är dock kända för sitt kundbemötande. På Kiehl’s skickar de ju alltid med en massa prover!
håller med dig 110%! jag frågar numer bara i de affärer där jag känner personalen. man brukar ju alltid få ett nej annars ändå, och så känner man sig som en skurk när man går därifrån bara för att man frågat efter provsample. annars brukar åhléns stoppa ner i påsarna när dem får samples som de ska ge ut.
@LisaMarie
jag jobbar på body shop och kan tala om för dig att du kommer aldrig att få ett nej om du ber om att få prova någon produkt du är nyfiken på. 🙂 grejen är att alla företag i skönhetsbranschen tjänar på att låta kunden prova produkter innan de inhandlas. vad är poängen med att man måste chansa hej vilt, läsa lite på förpackningen och ba ”ja, det låter ju bra?” – det är ju helt irrelevant om personalen säger att den är jättebra om den ger dig utslag sen till exempel. då är man en missnöjd kund som antagligen inte återvänder. vi på the body shop blir iallafall tillsagda att alltid ge kunder prover om de vill för vi skadas ändå bara av en kund som blir ledsen för att en viss produkt inte passar henne. jag tycker att det är jätteskönt att få göra det, för som kund älskar jag när personalen inte stirrar på mig som om jag är den girigaste personen de sett, utan fattar att jag bara vill testa hur den funkar innan jag köper.
sen finns det ju också en baksida på detta mynt och det är ju kunderna som har fått nys om att man kan få hur många prover man vill på TBS och man behöver aldrig handla något nytt, bara gå och be om en ny provburk (”helst den stora storleken”, brukar såna kunder säga). dessa kunder känner man igen ganska lätt. de frågar aldrig om produktens egenskaper, de tar bara med sig en famn body butters och säger att de vill prova. då känns det som att de utnyttjar ens goda vilja och då blir man nog lite ledsen, iallafall jag. jag brukar såklart alltid ge ett par prover ändå för jag kan inte avgöra om kunden tänker handla sen eller inte, det är helt och hållet upp till henne och ingenting jag har att göra med överhuvudtaget.
@Emma
jag blir lite fundersam över din kommentar, det är ju jättetråkigt att du inte fick testers på det du var nyfiken på. speciellt med tanke på att du har känslig hud och dessutom eksem. isåfall har tjejen/killen bakom disken i butiken du besökt varit ny/haft en dålig dag/missuppfattat vår provburkspolicy, för du ska egentligen få prova det du är intresserad av. även om det handlar om såna där vanliga små plastburkar som man får andra testers i (asså det är ju dom burkarna vi ger alla testers i, förutom de där små färdigfyllda sachetterna, men de skickas från england och är inget som vi står och tillverkar i butik). klart du ska få prova innan du bestämmer dig! gå till body shop igen, berätta för personalen vad du har för problem, vilken produkt du är intresserad av, och be om att få prova, så ska du se att du går därifrån med provburkar i hand. 🙂
.-= annahitas senaste blog ..Undersökningslördag =-.
Försökte kommentera nyss men det funkade inte så bli inte arg om det blir dubbelt..
Jag tror att det hänger ihop lite med vem man är och hur man beter sig. Jag frågar aldrig efter prover om jag bara köpt något litet såsom ett paket bomull, men om jag handlat för några hundra så frågar jag alltid efter prover och har nästan aldrig blivit nekad.
Min mamma testade att går runt bland diskarna och säga att hennes man skulle köpa en kräm till henne och att hon ville testa några olika, hon fick massor av prover utan att ens köpa något. Hon får inte göra så när jag är med för då skäms jag! Om en tonårig tjej hade gjort samma sak tror jag inte hon fått samma resultat. Diskriminering? Javisst!
oj, vad långt det blev, haha! insåg inte det förrän jag hade skickat iväg. aja. samples 4 prez! fattar verkligen inte varför vissa affärer är så jävla snåla med sånt. jag gissar att de endast tänker på den kortsiktiga vinsten som består av kunden som köper varan här och nu utan att få prova den först. hon löper ju en risk för att inte gilla varan, bli sur för att hon har spenderat pengar på nåt hon inte kommer använda och sen inte handla i butiken nåt mer. man borde istället tänka på den långsiktiga vinsten; kunden går hem och provar varan, gillar den och älskar kundservicen. hon kommer garanterat återvända och både affären och dess kunder vinner på det. affären får stamkunder och kunderna slipper spendera massa pengar på varor som inte passar.
en annan grej som jag gillar med TBS (om jag nu ska få skryta ännu lite till) är att vi ser alltid till att det alltid ska stå testers framme i butik. man ska kunna öppna burken, känna på varans konsistens och lukt och allt sånt. det känns ju självklart och något jag nu vant mig vid och typ tagit för givet att alla butiker gör. men nej, verkligen inte? var inne på kicks för nån månad sen och hittade ett läppglans från viva la diva tror jag att det var, men ville kolla hur pass pigmenterat det var, konsistens, doft och allt det där. hittade ingen tester så jag frågade personalen. hon sa bara ”vi har inga testers på dom”, och jag ba ”eh. så jag ska köpa grisen i säcken?”, då svarade hon att jag ju ser vilken färg det är, ”flaskan är ju genomskinlig”. hon som jobbar med make up BORDE ju verkligen fatta att det inte alls går att dra några som helst slutsatser om produkten bara genom att titta på flaskan. blev helt paff! frågade om de inte kan göra en tester så att man kan få känna på den, och det jag fick till svar var en chockad blick och ett ”nej, så gör vi inte. vi kan ju inte sälja en bruten förpackning”. alltså, URSÄKTA?! herregud.
.-= annahitas senaste blog ..Undersökningslördag =-.
Jag ber garna om prover fran MAC eftersom jag vet att de ger mig det. Aven utan att fraga sa far jag fargprov pa concealers och sant sa att jag kan prova sjalv hemma! De foundationprover jag fatt har rackt 1-2 veckor, det ar himla generost!
MUS ar skitsuriga och vagrar. de kan sminka mig med det, men inte ge mig prov att msinka mig sjalv. Dermalogica-diskarna ar ocksa sjukt snikna, dar fick jag tjata flera ganger for att fa ETT prov pa en rengoring… och ja, jag vet ju hur min hud reagerar efter en gang? Da ville de att jag skulle kopa en reseforpackning. Men jag vill inte kopa nagot svindyrt som racker i flera manader, jag vill bara fa testa ett par dagar!
Pa Kicks fick jag prover pa parfymer nar jag kopte dyra nagellack… men jag ville inte ha. jag gillar inte chanel no 5, jag har testat och de proverna kan de fa behalla. Inget annat jag kan fa prov pa? nehej, okej ni har bara det. Okej.
Och sa gick jag!
.-= Maggie Makeup Addicts senaste blog ..Önskelista! =-.
Jag håller med om att i Sverige är det tabu! Har också upptäckt i USA hur service-minded dom är. Där slogs säljarna om mig, om vem som skulle få ”äran” att sminka mig. Gratis! Blev tillslut hos Lancome. Men jag behövde inte ens fråga. Det var nämligen deras sätt att sälja. Jag fick verkligen testa fullmakeup i öken-värmen i Arizona. Och visst gillade jag hur foundationen klarade hettan. Vilket slutade med att jag tillslut köpte just den.
Jag fattar verkligen inte varför det ska vara så himla svårt i Sverige. DiskTjejerna tror ju att det är deras EGNA varuprover. Ärligt tror jag att de själva tar hem en massa och ger till deras vänner… Jag tycker det är lika svårt på Åhlens och Kicks. OM du inte råkar ”känna” någon av säljarna…då får du hur mkt som helst! (egen erfarenhet).
Jag tror att företagen blir ledsna om de skulle vetat hur dåliga dom är på att dela ut gratisprover. Företaget vill ju sannerligen att så många som kan skulle få chansen att testa deras krämer! Fler skulle säkert köpa en dyr kräm om de testat först och upptäckt hur bra den är. De hade sålt mer! Det är jag övertygad om.
Bjooti! Vi startar en kampanj tycker jag! Ska vi mejlboomba förtagen? Jag vet inte, men något måste vi hitta på! =)
Kram
Jag tror att det i mångt och mycket beror på vilken person som expedierar en när man står vid disken och ber om prover. Somliga kanske inte har kunskap om service, andra är misstänksamma och hatar att bjuppa, vissa kanske inte får för företaget och andra kanske roffar åt sig proverna själv? Expediterna kanske bara hade en dålig dag just då? Hur många vågar fråga samma person två gånger?
Jag tycker det skulle vara underbart att alltid få några prover med sig, utan att behöva fråga, och det ska inte behöva vara något problem att få ett prov om man ber om det. Skulle jag jobba på Kicks eller liknande skulle jag med glädje dela ut prover, det finns väl inget bättre än nöjda kunder?
.-= Fias senaste blog ..För länge sedan =-.
Har haft samma känsla som Maria; att de som jobbar på typ Kicks, tar hem proverna till vänner och sig själva. Har bett om prover några gånger, vissa gånger har de ”inte haft några” andra gånger har det funnits. Bäst var en ny tjej på en av Kicksbutikerna i stan, som jag började småprata med om mascaror. Frågade henne om hon provat den nya Lancome Hypnose drama och vad hon tyckte om den. Helt plötsligt sa hon -”Vänta lite!” och sprang till disken. Hon kom tillbaka med ett prov till mig på den mascaran och den har räckt i flera månader. Jag blev verkligen skitglad och tänker kolla efter samma tjej nästa gång jag ska handla nåt i den Kicksbutiken. Jag kan känna att bemötandet av kunder i butiker har blivit sämre över lag. Vad det beror på vet jag inte, men det känns som om de tror att de är de enda som går att köpa smink och parfymer av, och då kan man bete sig hur som helst. När jag själv jobbade i en butik, så tyckte jag att det roligaste som fanns var att se nöjda, leende kunder lämna butiken. Då hade man gjort ett bra servicejobb.
Oj vad intressant att läsa vad alla skriver! Det verkar ju verligen ligga olika till, det varierar väl säkert enormt inte bara beroende på butik utan också på vilka som jobbar där. Om jag ska tillföra något ytterligare så har jag väl en känsla av att jag tycker det känns lättare både att fråga och att faktiskt få prover om man frågar någon i personalen om olika produkter först och inte bara går fram till kassan så fort man kommer in i butiken. Som annahita berättade finns det väl tyvärr personer som utnyttjar det här med att få prover (även om jag tror att de är få) och det är antagligen därför man blir bättre bemött om man visar sig intresserad och köpvillig först :p
.-= LisaMaries senaste blog ..real bears don’t wear somebody else’s fur =-.
Vet ni, jag brukar gå och kolla efter en butikstjej inne på Kicks som är hur söt som helst. Ibland harj ag fått prover, ibalnd inte, det handlar inte bara om det. Jag handlar ju hellre av en tjej som är trevlig och svarar på frågor än någon som surt snäser åt en som i princip alla andra jag stött på på Kicks. Sorgligt nog märks det nog inte i Kicks statistik om det skiljer sig mellan personalerna.
Öh, ”personalerna”. Personalen, men jag väl, hehe.
@annahita
Bodyshop brukar alltid ha slut på sina burkar… Har aldrig fått prov där… Har vart på flera olika butiker i Gtockholm och Gävle.
.-= Emelies senaste blog ..Årets favoriter =-.
Jag har faktiskt sett en av personalen på kicks först stå och prata privat med någon vän. Sedan gick hon till kassan och tog en kasse och lassade full med prover. Hela inplastade 10pack förpackningar. Så det är där proverna hamnar;)
Från kicks och åhlens är det omöjligt som personal att ta med prover hem utan att få utpasseringskvitto av butikschefen.
.-= Emelies senaste blog ..Årets favoriter =-.
På NK köpte jag en svindyr parfym till min mamma i julklapp och då fick jag en hel drös med parfymprover men annars har det varit snålt. På FACE fick jag däremot hem ett generöst prov på deras concealer så att jag kunde testa den tillsammans med mitt övrig smink. Sånt gillas starkt!
.-= Linnéas senaste blog ..Minitest: Aussie Conditioning Milk =-.
De få gånger jag frågat efter något sorts prov, har jag fått blicken ”Är du snål eller?!”..
@Bjooti
Ingen av de du nämner. Tänkte främst på lush och de svenska mineralsminksmärkena. =)
@Emma
Fast med de svenska mineralmärkena får man ju tänka på att de driver sina verksamheter som en hobbyverksamhet och inte har samma ekonomiska möjlighet att skicka med prover. Jag får inte heller med testers av dem, men det tycker jag är helt OK då det ju finns en enkel anledning. Lush handlar jag alltid från i butik, och de brukar vara bra på att ge prover om man ber om de då.
@annahita
Den butiken har lite märklig personal, just hon som nekade har jobbat där i många år men jag ska definitivt höra mig för i den andra butiken =)
Jag vet inte vad det är, men jag känner verkligen att jag måste ”förklara mig” varför jag vill ha med mig två-tre prover av foundationnyanser hem i pyttesmå provburkar. Varför ska jag behöva stå där och säga ”…jag har haft så många dyra foundations nu som visat sig inte fungera riktigt i nyanserna att jag känner att jag vill vara säker den här gången…”, borde det inte på ett vis uppmuntras av de lite exklusivare (dyrare märkena) att man verkligen hittar rätt. Jag menar då borde ju kunden som betalat runt 400:- för sin foundation vara mer belägen att lägga ut det igen och igen om de hittar ”rätt”.
Det är verkligen olika från ställe till ställe också tycker jag. Till exempel på ett och samma Kicks så frågar jag inte om inte en tjej/dam är där, för hon ser det inte som konstigt alls att man efter att ha stått och provat nyanser på baser/concealer eller till exempel funderar på vilken brun utan sol som kan passa att man först vill prova en liten ”klutt” hemma. Medan en annan tjej på samma Kicks knappt svarar när man (med undergiven och vän röst bör tilläggas) undrar om det är möjligt att få ett litet prov av en foundation man är intresserad av. Hon bara vänder på klacken, går mot stället, tar fram den man frågat om och bara lämnar över provet. Och ve och fasa om jag skulle stanna till och ta upp en lapp ur väskan för att skriva upp exakt vilken färgkod det är på produkten jag får med mig hem, då ser hon bara uttråkad ut. Den mer serviceinriktade tjejen/damen däremot, hon sätter självmant på en klisterlapp och skriver på färgkod och märke. Sån skillnad som natt och dag verkligen. Trist. Och ibland undrar jag om i alla fall vissa (på kedjor som Kicks eller Åhlens) har varit på någon slags ”coachning” med ledningen som uppmuntrar till att man ska vara sparsam på gränsen till avvärjande om någon ber om ett prov. Annars förstår jag inte riktigt, är det inte en del av ditt jobb att ge den servicen för att kunden ska återkomma och köpa produkten just hos dig och din arbetsgivare?
Å andra sidan kan jag tänka mig att det finns jobbiga historier för personalen på såna här ställen också. Att det finns de kunder som inte gör annat än ska ha prover på allt, men aldrig köper något. Så att de känner att de bara kommer för att ”snylta” och få gratis parfymprover så de aldrig behöver köpa någon parfym. Men förhoppningsvis är ju de kunderna färre än de som verkligen uppskattar servicen och blir nöjda med sina slutgiltiga köp istället. Så det borde ju vara värt det tycker man (hoppas man).
Jag har aldrig vågat fråga om prover på något… :doh: På The Body Shop är de alltid jättetrevliga och ibland får man prover. 🙂 MUS är väldigt bra med.
De som jobbar på kicks (inte alla, men majoriteten) är sura och det känns som att de ”ser ner” på en. En gång frågade jag en tjej som jobbade där om hur det var med att lämna tillbaka eller byta produkter. Hon tittade på mig någon sekund som om jag vore helt dum i huvudet innan hon sade att det inte gick.
åh, det är en till sak som butiker i Sverige är sjukt dåliga på. Det är nästan hopplöst att få byta eller lämna tillbaka något som man inte gillar. (ibland har det kanske inte ens funnit testers…)
Tummen upp för TBS!! :nod:
”tar fram den man frågat om och bara lämnar över provet.”
– och med det menade jag att de på Kicks har små små plastburkar med vita lock på som det inte står något på utan de är till för att just lämna med prover i (så att säga att det är slut på ”prover” på Kicks i alla fall tror jag inte stämmer när det gäller produkter som krämer, foundation, flytande concealer osv, för där finns ju oftast redan demoex framme, men det är ju en annan sak om de säger att demoexet är slut och att de inte fått hem ett nytt än).
Jag tror inte det bara handlar om sura expediter utan även om policybeslut inom företagen/märkena och en marknadsföringkultur i Sverige. Även om det kan finnas expediter som ger prover till sina vänner så är det uppenbart att det inte finns så många färdigförpackade prover som vi önskar. Sverige var ett fattigt land för inte så länge sedan och utöver ett läppstift/nagellack så köpte folk mest hygienprodukter och förnuftiga hudkrämer. Det fanns helt enkelt inte ekonomiskt utrymme för marknadsföring med prover. Nu är det ju inte så längre, men kulturen verkar hänga kvar på alla nivåer i kedjan.
Men fasikens vad det stör mig att få den där sura gud-en-sån-girig-kund-blicken när man ber om ett ynka prov på en hudkräm för 500 kronor!
Jag brukar be om prover om det är något dyrt som jag inte har testat förut, typ en foundation eller en dyr solkräm. Hos MAC har jag aldrig blivit nekad att få prover, däremot är dom jävligt snorkiga på MUS på Åhléns city, för där kunde dom minsann varken hjälpa mig att prova ut rätt nyans på foundation eller ge mig ett prov. Hejdå sa jag då och gick till MAC-disken istället, där dom var betydligt trevligare och mer tillmötesgående och både hjälpte mig att prova ut rätt formula, nyans och dessutom skickade med mig ett generöst prov hem. Dermalogica har jag gått och bett om prover hos med, hon var lite motsträvig först men jag fick med mig mina prover hem i alla fall, även fast hon verkade bli skitsur över att jag inte köpte nåt. Man vill ju inte punga 400 kr på en solskyddskräm som man enbart tänkt använda över sommaren om man inte vet att den funkar skitbra med ens hud, liksom!
Maggie la en beställning på Inezza nyss som hon skickade hem till mig så ska jag skicka det i ett paket till henne i Shanghai, och hon som driver Inezza var supergullig och hade skrivit en lapp där det stod att hon hade skickat med dubbla prover på allt för att jag skulle få nånting jag med. Det kallar jag kundservice!
.-= Puritys senaste blog ..Tim Burton’s Batman (Batman Returns) =-.
Jag har frågat om prov på en kräm hos mac på åhlens. Då sa MUAn att dom bara delar ut prover på foundations. Då tappade jag lusten att shoppa…
.-= Emelies senaste blog ..Årets favoriter =-.
Nu vet jag inte exakt vilka svenska webbshoppar det handlar om, eller på vilka bloggar jag har läst det, men det känns som en återkommande grej; att de har fått en drös prover på köpet, ofta parfymer. Jag har också läst att deras varor har varit så fint inslagna/förpackade utan att de har bett om det eller betalat extra för det. JAG har inte så stor nytta av en pyttepåse schampo som inte räcker till att schamponera ett kort hår ens.
Jag mejlade och bad om prover från Kiehls en gång, jag ville testa ett av deras schampo. Det tog flera mån och flera mejl (de hörde aldrig av sig) innan jag fick 2 st påsar som räckte till en schamponering.
Anledningen till att det blev just Kiehls var att jag hade läst på en blogg om att de var väldigt generösa med proverna, den här bloggaren hade till och med fått en liten flaska med schampo. Var det du Bjooti? Det var så längesedan och kanske betalade du/någon annan för flaskan, men jag fick inte det intrycket.
Eftersom jag har väldigt känslig hy vill jag testa en dyr ansiktskräm först, men även när man ber direkt om en specifik kräm så får iallafall aldrig jag några prover. Kicks och Åhléns är ingen idé alls, inte heller mindre affärer.
Apoteket har inga prover alls längre, men i somras tyckte en i personalen på ”mitt” Apotek att jag skulle testa mig igenom deras sortiment av nya solkrämer, kanske hittade jag någon som passade till slut. Jag kände mig korkad som gnällde om soleksem, andra allergiska reaktioner i ansiktet och kostnaden som förmodligen hade landat på minst 1.000 kr till slut.
Och Eleven förväntar jag mig inget av numera, inte min favorit bland webbshopparna.
Jag handlar parfym från svenska webbshoppar för minst 2.000 kr varje år (julklappar inräknade), men de har tydligen aldrig parfymprover som skulle uppmuntra till ännu mer shopping. Underligt…
Jag håller med! Det är verkligen konstigt att det ska finnas en sådan snorkig attityd i svenska skönhetsaffärer. Jag har bett om test i tre affärer; Mitti, KICKS och Apoteket.
Inne på KICKS var de väldigt snorkiga och kollade konstigt på mig. När jag frågade om ett prov på samma produkt inne på Mitti blev jag mycket bättre behandlad, de var verkligen jättebra där! Dock var detta innan de köptes upp av KICKS, så jag vet inte hur det är nu.
På Apoteket var de också väldigt tjänstvilliga och superbra.
Överlag upplever jag att expiditerna på KICKS är onödigt snorkiga, även om man bara ber dem av hjälp. Varför fattar jag inte, bra hjälp leder ju vanligtvis till att man köper något man blir nöjd med, och om man har fått bra hjälp handlar man ju oftare i den affären. Ingen affär tjänar på att behandla sina kunder dåligt! Varför det inte har gått upp för vissa affärer är välfigt konstigt.
Ja, hur ska man sammanfatta mina konsumenterfarenheter? Från de flesta svenska webshopar har jag fått prover. I butik har jag nog aldrig specifikt bett om prov, men brukar få bra bemötande och prover från bl a TBS, Lush, MUS, Dermalogica-disken på Åhléns i GBG. På MAC har jag bemötts nästan direkt otrevligt och på Kicks är personalen generellt både ointresserad och okunnig. På Åhléns övriga avdelningar har jag upplevt alltifrån entusiasm till mer likgiltiga, kunnigheten varierar också. Inga prover på MAC, Kicks eller Åhléns. Det som nog stör mig mest är inte oviljan att ge ut prover, utan att så många utbildade(?) inom branschen har vet mindre om produkterna än vad jag som lekman vet. Så för att generalisera ännu en gång tar jag hellre till mig kunskap via skönhetsbloggar och gör min egen bedömning, än frågar personalen i butik.
Det är lite svårt det här med prover för tro det eller ej, det finns inte en stor gömma bakom disken.. När butiken får leverans på en ny produkt så brukar det skickas med en liten låda med prover. Dessa ges ut till kunderna och tar slut ganska fort. Så säger personalen att det inte finns prover så finns det oftast inte det. Visst glömmer man ibland lägga ner prover när man står bakom kassan och då är det bara bra att man blir påmind ^^
Sen tycker jag det är olika från produkt till produkt. En foundation till exempel borde man inte behöva prov på för att bestämma färg när den finns i butik och man kan få hjälp där. Personalen som säljer produkterna ska kunna ge dig rätt färg, det är deras jobb. Över internet är det en annan sak.
De dyrare märkena tycker jag är bättre med prover, speciellt när man spenderar en del pengar. Prover ses väl lätt mer som en extra ”present” än vad de är tänkta till egentligen.
Vad intressant att det här kom nu – jag bevittnade igår en kassatjej på Åhléns som själv föreslog en tant att hon kunde köpa ögonkrämen plomberat och få med sig lite hem på prov, så hon kunde testa att hon inte fick utslag. Jättefint, tyckte jag.
.-= Julias senaste blog ..En timme för Haiti =-.
Vem vågar/vill fråga om prover i Sverige? Tycker inte ens att man ska behöva fråga om prover utan hur svårt är det bara att ge. Har bara varit med om att det är så i Sverige, i andra länder kastar man sig över sina kunder.
Webshoppar tycker jag är mycket bättre med sådant (jag har ingen blogg).
@Linda Johansson
När jag har varit på Kiehl’s har jag fått väldigt bra storlekar på deras testers, men det har inte berott på att jag är bloggare. Det är ju inget jag säger till butikspersonal när jag är ute och handlar.
När du skriver att bloggare får saker fint inslagna och mycket prover, det är inte pressmaterial som webbshopparna/företagen skickat ut. Pressutskick är ju ofta presenterat på ett helt annat sätt. Jag har i alla fall aldrig märkt någon skillnad på vare sig inslagning eller mängden testprodukter jag har fått gentemot vad vänner fått.
@Stina
Fast ,en foundation kan man ju behöva testa på grund av andra saker än färgmatchning – som formulan. När jag har stått och velat på MAC mellan olika typer av foundations har jag fått med mig ett par burkar så att jag har kunnat jämföra dem lite mer noggrant. Det uppskattade jag enormt och gick sedan tillbaka för att köpa den jag gillade bäst. TYvärr är det ofta så, bland annat på Kicks, att de inte har minsta aning om färgmatchning. Jag vet inte hur många gånger jag själv har, samt hört från läsare, råkat ut för säljare som väljer ut foundationfärger som är helt uppåt väggarna fel. Så även om de ska kunna ge rätt färg, så är det ofta så att de inte kan det. Tyvärr.
@Bell
Ja, jag håller med dig. Man vill inte be om prover, eftersom man ofta får så sneda blickar.
Intressant ämne!
I överlag ber jag sällan om prover. Dock har jag vid flera tillfällen fått prover utan att behöva be om det, framför allt hos MAC på Åhlens City! Där brukar dom vanligtvis vara generösa med prover, både att erbjuda och på att ge ut när man frågar. Såg att någon hade skrivit att dom bara lämnar ut prover på foundation, vilket låter lite galet då jag fått tester på rengöringar, ansiktskrämer, pigment, och ja, det mesta som smidigt kan gå ner i deras små provburkar.
Sen finns det ju butiker som Kiehls, som har en hel vägg för en byrå fylld med provstorlekar av deras produkter. Dom lägger alltid ner lite prover i påsen utefter ens egna önskemål, man behöver inte ens fråga. Det är en ganska smart affärsidé, då många säkerligen kommer tillbaka och köper en normal förpackning efter att ha testat prover.
Dock tycker jag inte att det är så mycket mer generöst utomlands, i alla fall inte i England och Kanada. Det enda är väl att MUAerna är lite mer benägna att testa produkter på en i butik. Man kan få en halv sminkning enbart genom att swatcha en ögonskugga på handen. 😛
@Bjooti
Jo att få prover för formulan är en annan sak, men jag reagerade bara på att flera skrivit om prover just för färgens skull. Sen är det ju stor skillnad på säljare, generellt är väl Kicks inte det bästa stället att shoppa smink på om man ser till servicen. Men största delen av butikspersonalen som säljer smink ska faktiskt kunna välja ut en foundation som passar kunden. Nog med OT nu ^^
Jag ber sällan om prover, just för att man får blicken som säger ”värst vad du är snål då!” i 90% av fallen.
Dom som är generösa med prover är MAC på NK (har fått pigment, glitter, concealer, foundation, rakkräm, hudkräm, rengörningsolja… ja, allt möjligt alltså), Lush är också generösa med prover (har bland annat fått en stor kaka av ett schampo att prova på som har räckt i över ett år…!) om man ber snällt och Eleven skickar alltid en knökfull påse med saker när jag har beställt från dom.
Det är som att många som jobbar i butik helt enkelt inte fattar att deras service är avgörande för om man kommer tillbaka eller inte. Parelle i min hemstad har världens otrevligaste säljare, tror att det är hon som är butiksföreståndare faktist.
En enkel fråga om vad en produkt kostar ger mig stora suckar, himlande ögon och ett snäsigt svar – det är ju inte mitt fel att produkten inte är prismärkt någonstans! Om det är för jobbigt att tala om vad en grej kostar så kanske man borde byta yrke…
MUS är också en annan affär som jag bara har dåliga erfarenheter av. Jag har varit med om att jag gått in i MUS och sett hela lokalen alldeles öde, varken kunder eller personal därinne. Sen har det visat sig att hela personalen stått utanför byggnaden och RÖKT istället och att man minsann får vänta tills dom har rökt klart!!!
Bad om ett foundationprov senast i fredags och tjejen vägrade. Förklarade att jag inte vill köpa en stor flaska av något som jag kan få utslag av (jag äter medicin och har superkänslig hud tack vare det), men hon menade att MUS foundations alla är allergitestade och att jag OMÖJLIGTVIS kan reagera negativt på deras foundation!!! Hon tyckte att jag helt enkelt skulle köpa en stor flaska och om mitt ansikte ramlade av är det INTE pga foundationen utan då är det något annat (!!!). Sen skulle hon demonstrera ett puder på mig som var ungefär 5 nyanser för mörkt och sa att det matchade perfekt. Jag är blek som ett lik. Jag såg ut som KISSIE, och det säger ju allt. Och hon ska vara utbildad… Jag vände på klacken och gick hem.
En gång i tiden, för nu ganska många år sedan, handlade jag ihärdigt på Kicks och då var de väldigt generösa med småprover av alla de slag och så trevliga att det var det som fick mig att bli en återkommande kund. Inte konstigt man vill ha prov på svindyra krämer, de tär ju en investering som vilket annat ting som helst.
.-= Lolas senaste blog ..I jakten på att bli en stor förlorare. =-.
På Kicks i PUB huset får jag alltid 2-3 parfymprover! Men jag tror tyvärr det mest beror på att jag visar mitt personalkort (jobbar inom Åhlensgruppen). Bodyshop brukar ofta skicka med nån liten provburk på nån lotion. När man får ett foundationprov blir ja mest irriterad, ofta är det ju helt fel färg vilket fall…!!
Kiehl’s är väldigt generösa med prover. Där är servicen ypperlig. Vad gäller prover är det annat med ex. MUS, Kicks… Tycker överlag att de allra flesta (typ 99% av alla sminkaffärer) är väldigt snåla med prover. Det är trist! I USA kan man lämna tillbaka testade produkter som inte passar, du kan få en hel makeover i affären (utan att behöva betala 500 spänn) och kan på så vis få testa på en massa produkter. Fast det är väl olika service från affär till affär även ”over there”…
Jag brukar inte fråga om prover, om jag helst skulle vilja det. Det känns som man kommer bli bemött precis som du skrev.
Men i alla fall, de som varit bäst på att hjälpa mig är på Apoteket och en gång stod jag och velade mellan olika rengöringsprodukter och då kommer det fram en snäll tjej och berättar lite. Hon säger sedan att hon ska fixa fram prover, men hittar bara en, men det var en liten väska med prover på foundation, nattkräm, dagkräm, rengöring, ansiktsvatten och så var det någon punktbehandlande grej. Var ifrån Vichy, så det var prov på en hel serie för fet/oren hy. Detta gjorde i princip min dag då, haha.
.-= Emelies senaste blog ..Woohh =-.
Tycker också att det är svårt med att få prover i svenska butiker. En gång frågade jag efter parfymprov på Kicks och fick svaret att tillverkarna har slutat med småparfymprover för att det är för dyrt….
Åhlens är ganska okej, har bett om prover på peeling bla där och det funkade. Däremot så känns det lite som tiggeri att be om prover, jag tycker att det är okej men det känns som om de som jobbar inte tycker det.
MAC har alltid varit snälla mot mig utom en tjej som inte ville ge mig prov på en concealer…De gav bara prov på foundation sa hon.
På webshoper brukar de vara generösa.
.-= Linas senaste blog ..OPI Russian Navy Suede =-.
Sara S : Jag tror inte det handlar så mkt om att Sverige har en annan marknadskultur, delvis stämmer det. Sverige är ju en väldigt liten marknad. Men här finns potential. Det är märkligt för efter åren har jag lärt känna en tjej på varje ställe och jag får alltid en liten påse med prover och tom tester som de öppnat för många av… det STÖR mig! Det finns gott om prover -oftast. Det syns ju hur överfulla lådorna är när de drar ut dom! Nej bäst är de mindre små privata parfymerierna. Där bjuds det på mer prover! Kicks och Åhlens är sämst (såvida du inte blir lite kompis med dom!)
Jobbar själv i en butik där vi har mycket hudvård. Har vi prover på det du är intresserad av så är det själklart att du ska få ett, men på dom flesta produkterna finns det inga prover att tillgå och då är det tyvärr inte så mycket vi kan göra åt saken. Ta gärna med en egen liten provburk så kan man fylla på den från dom testers som finns. Det är inte alltid vi har såna burkar själva. Finns det inga testers öppnade på den produkten du är intresserad av att prova, fråga personalen om dom kan bryta en förpackning! Vi får iaf en ny ersättningsprodukt för den som vi öppnat med nästa leverans. Iaf hos dom flesta leverantörerna, vissa är ju lite kinkiga…
Dom flesta proverna beställer vi helt gratis från våran leverantör, nu vet ju inte jag hur det är för alla andra butiker men jag tror knappast att dom behöver betala för dom, beror väl kanske lite på storleken på provet.
Våga fråga!! Och då menar jag inte att ni ska gå direkt till kassadisken och säga ”Har ni några roliga prover? Vill ba prova nått! Alltså gratis!” som en kund gjorde i våran butik idag…
:doh:
ALLA butiker tjänar på en nöjd kund, oavsett om den kunden handlar just vid det tillfället eller inte!
Jag frågar inte om prover längre, det blir konsekvent nej, i Sverige då.
När jag bodde i England (Dover) var det enklare. Sverige känns många gånger drygt och osympatiskt tycker jag…
Det här är ett hett och roligt ämne! Jag diskuterade detta ofta tillsammans med mina kollegor när jag jobbade för ett stort märke i ett varuhus. Faktum är att det är så otroligt många som ber om prover, hela tiden. Och tro mig, det finns många som lever på dessa små burkar och kuvert. Man blir helt enkelt lite trött på ”tiggeriet” även om det är skitkul att ge prover till kunder och se dem bli glada. Mari (ovan) har rätt i mycket och det är viktigt att även se det ur säljarens perspektiv.
Två tips till att få prover:
1. Vid köp: Be om prov på en sk ”länkande” produkt (ex, köper du en ansiktscreme be om prov på rengöring eller ögoncreme), ofta får du då fler ”länkande” produkter på köpet.
2. Var inte för negativ. Den som klagar på hur dåliga konkurrenternas produkter är framstår faktiskt mest som osympatisk och ospännande. Ge istället den som hjälper dig en utmaning, då blir du intressant och båda får något att vinna på det.
Fast det är ju just det, att man då man ber om test på en produkt, får känna sig som just en tiggare som stör mig. Jag kan förstå att det kan bli tröttsamt, men att nästan utan undantag bli behandlad som just en sådan då man snällt (och helt legitimt) ber om ett prov, är ganska tröttsamt i längden också. Och då är inte jag någon som går omkring och ”tigger” prover dagligen.
.-= Bjootis senaste blog ..Shu Uemura Egerie – Spring 2010 =-.
Min mor (som är 60+) bad om prover på Kicks och de svarade henne inte ens, bara fnös åt henne. Helt sick.
På The Bodyshop får man alltid prover om man är osäker på en doft eller kan vara känslig i huden. Personalen har en sån koll på varenda sak och berättar gärna om den och svarar på frågor. tummen upp! 🙂
Det verkar numera mest bero på person i kassan och hur mkt man handlar för. Köper man för typ 1000 kr eller mer får jag oftast spontant prover av en viss tjej i kassan på Kicks, men aldrig annars. När jag köpt parfymer brukar hon pytsa ned prover på liknande parfymer (jag gillar t ex fräscha ”nytvättat” dofter) och det är ju rätt smart eftersom chansen är stor att jag förälskar mig i något och återkommer 🙂
En sak jag funderat på är en viss traderasäljare som säljer massor med kosmetikatesters. Känns som en person som kanske hellre tar hem proverna själv och säljer dem än ger bort gratis. Bara en spekulation dock och gäller givetvis inte alla säljare 🙂
@Bjooti
Absolut, jag förstår dig väl. Jag är också kund och har upplevt känslan av att bli sedd som ”tiggare”, det är inte kul men samtidigt inte något man ska bry sig så mycket om. En bra säljare låter dock bli att förmedla en så jobbig känsla till sina kunder. Jag vill minnas att det pågått en liknande diskussion här på bloggen då man pratade om butikspersonalens attityd. Det är synd att bemötandena överlag är så dåliga och inte konstigt att webbshopparna blivit så populära, jag handlar nästan uteslutande smink på nätet. Tråkigt kanske eftersom man inte får den där extra hjälpen och servicen som man vid unika (men lika underbara) tillfällen får.