Parfymsläppen är många och täta just nu, vilket så klart beror på en ny säsongs antågnade. Dofterna skiljer sig rätt mycket sinsemellan, men jag ser ändå en röd tråd. Eller ska vi kalla det för en rosa tråd?
Kate Moss frontar kampanjen för YSL Parisienne.
Yves Saint Laurent höll i tisdags en trevlig pressfrukost för att presentera höstens nya doft och julens sminkkollektion. Ja, det sägs i alla fall att den var trevlig – själv var jag ju hemma med sjukt barn, så jag kan ju inte intyga något. Parisienne heter YSLs nya parfym, och vi som var med på Daisy Beautys släppfest förra torsdagen var de första i Sverige som fick doppa näsan i den blekrosa flaskan och få med oss ett lyxprov hem. Jag säger lyxprov därför att det inte var något mesigt litet rör vi fick i vår goodiebag, utan en miniatyrflaska som ser ut som en liten juvel.
Jag är ju som bekant rätt dålig på att beskriva dofter och över huvud taget på att snappa upp doftnoterna. Utöver det är jag extremt svårflörtad då det kommer till parfym. Så när jag säger att jag nästan gjorde på mig av lycka över Parisienne då jag bar den, så tycker jag att det säger en hel del. Om jag dessutom säger att jag tyckte mig ana en hint av viol, för att sedan läsa i pressmaterialet att just viol är en av doftnoterna så är det nästan dags att jubla.
Parisienne är en modern och betydligt mer lättburen variant av den klassiska doften Paris som fyller 25 år i år. Paris är en parfym som bär med sig starka tonårsminnen och Parisienne känns som en sensationell uppföljare till denna gamla med lite uttjatade godig.
Yves Saint Laurent Parisienne EdP kommer att kosta 495 kr/30 ml, och släpps även som Bodylotion, 395 kr/200 ml, Showergel, 340 kr/200 ml samt Deospray, 345 kr/150 ml.
Agyness Deyn är ansiktet för Burberry The Beat.
Från Burberry kommer The Beat, 395 kr/30 ml, en ungdomligt blommig och träig doft med aningar av mysk, bergamott, iris och blå klocka. Även när det gäller The Beat gör jag små glädjeskutt för att jag faktiskt gillar den. The Beat är i mina ögon ingen partyparfym, men väl en otroligt härlig vardagsdoft och ska vi vara ärliga så festar jag synnerligen sällan vilket gör vardagsdofter till högvillt i Bjootis badrumshylla. Även The Beat presenteras i en blekrosa flaska.
Hör och häpna… en till blekrosa flaska.
Jag hoppade sent på Stella McCartneys dofttåg och provsniffade hennes parfymer för första gången i våras då YSL bjöd på mingel i Skrapan. Med släppet av Stella Nude börjar jag förstå varför alla dillar så mycket om hennes parfymer, för Stella Nude är precis lika härlig som Stella Sheer. Inspirationen till denna doft hämtades från underkläder (som är en stor inspirationskälla för Stella McCartney herself). Med noter av marockansk ros, grapefrukt, vita pioner, rosa peppar, vanilj och amber känns Stella Nude elegant och stilig, samtidigit som den är mjuk och lättburen. Stella Nude, 345 kronor/30 ml, släpps tillsammans med en mist, 565 kr/125 ml, som är avsedd att spraya på kläder och lakan.
Och flaskan då? Jo hör och häpna: den är blekrosa!