Jag älskar att MAC älskar beautybloggare. Härom dagen bjöd de in flera amerikanska skönhetsbloggare för att ta sig en titt backom scenen under San Fransisco Fashion Week. Detta är inte första gången beautybloggare på andra sidan Atlanten blir bjudna till diverse modeveckor för att spana på sminktrenderna, något som också är en stor del av dessa veckor runt om i världen. Det är inte bara kläder det handlar om, i synnerhet inte för folk med ett obotligt intresse för smink och skönhet. Flera tjejer fick springa backstage, plåta, fråga och sedan titta på showen under modeveckan i New York både i våras och förra hösten, och de kommer med all säkerhet synas även på modeveckan i New York nu i September.
Så här fungerar det givetvis inte i Sverige. Här är det, utöver branschfolk och traditionella medier, bara modebloggare som blir inbjudna för att syna kläderna i sömmarna. Men vi som är intresserade av sminket får vackert vänta på visningsbilderna som dyker upp dagen där på. Missar man inte en viss del av hela grejen och upplevelsen då? Varför ens bemöda sig med att sminka modellerna, om det ändå inte är någon som tittar på det?
Rapporter från beautybloggare under San Fransisco Fashionweek:
Bella Sugar
Makeup & Beauty Blog
Temptalia
The San Jose Mercury News
Tidigare har vi sett till exempel både Beauty Addict och All Lacquered Up rapportera om skönhet direkt från catwalken. Man skulle ju kunna önska i alla fall – men om det inte inträffar ett mirakel, tror jag att vi beautybloggare här i Sverige även fortsättningsvis snällt får vänta på bilderna dagen efter.
cheer up =) du får ju gå på massa skojiga saker och får massa saker hemskickade till dig. Det kunde ju vara värre… du är ju ändå del av sminkmaffian. kram kram
Jo, jag vet att jag får massor av roliga saker att testa, men det var inte riktigt min poäng. 🙂
jag skrev ett besviket mail till mac kontoret när flashtronic och rushmetal var så försenat, och fick efter ett tag ett mycket utförligt svar av mac-chefen i köpenhamn(!) där han förklarade allt, lastpallar med smink hade ”försvunnit” under transporten från belgien, bla, bla, hursomhelst, när jag svarade och tackade för det mailet ”påminde” jag honom om att MAC faktiskt är en favorit hos bloggare i sverige, och att det är en marknad som inte borde nonchaleras.
Det stämmer ju också med det jag har fått höra från MAC- disken i Åhléns, MAC skjuter i höjden vad gäller försäljning och kundantal, de tredubblar antalet heltids makeupartister och planerar att öka försäljningsutrymmet inne på Åhléns, och att börja med tidningsreklam. Nu vet jag inte hur involverade MAC blir i svenska modevisningar iom att det är ett utländskt märke, men tajmingen kanske är rätt att knyta band med den danske chefen?
Vad bra skrivet! Jag har funderat länge på detta med modevisning och make up. Bjuder man in ”klädfolk” borde man väl bjuda in ”sminkfolk”. Varför springer det medier backstage? Där om något borde väl sminkjunkierna vara och få info om hur smink kollektionen läggs med tips och råd…ok..var lite hård där. Men självklart ska skönhetsskribenter vara med!