Har ni sett bilder på MACs kommande samarbete med fotografen/konstnären Cindy Sherman till leda nu? Läst er mätta? Nej, det är klart ni inte har. För oavsett vad man tycker om de promobilder som utgör kärnan av detta samarbete, oavsett om man tycker de är snygga eller fula, så väcker de en reaktion, känslor, de får folk att haja till. Det är mer än vad som kan sägas om majoriteten av promobilder nu för tiden som allt som oftast är airbrushade så till den grad att man som konsument inte riktigt vet om man ska skratta eller gråta över det faktum att modellerna inte har några synliga porer, inga kråksparkar, inga smilgropar – nej faktiskt just ingenting som vittnar om att det är en människa som man tagit bilden av och inte en datoranimerad Disney-karaktär.
Jag tycker inte att promobilderna till denna kollektion är oavkortat vackra, men jag tycker ändå att de är fantastiska. Inte bara för att de är teatraliska, utan även för att det faktiskt, för en gångs skull, känns som att man har sminkat riktiga människor. Jag gillar riktigt och jag gillar äkta och det är därför jag gillar bildmaterialet som går hand i hand med Cindy Shermans samarbete med MAC. För även om hon i bilden för look 2 knappt syns bakom clownsminket känns det ändå äkta och jag hajar till.
Som sig bör, då det handlar om konst, har Cindy Sherman döpt de tre olika fotografierna, eller snarare gett de tre olika karaktärerna namn. Porträttet som ackompanjerar look 1 heter Hitchcock heroine, porträttet till look 2 Park Avenue Plastic Surgery Maven, och det sista stelt leende porträttet heter Caravaggio Portrait.
With the help of props, makeup, prosthetics, wigs and sets, artist Cindy Sherman embodies this Power of Transformation—from off-kilter Hitchcock heroine to fresh corpse, Caravaggio Portrait to Park Avenue Plastic Surgery Maven—all elaborate exercises in trying on different personas. In the campaign we’ve longed forever to conceive, Cindy Sherman for M·A·C created three characters using three different colour stories. We’re living in a time when people of all persuasions have become bolder than ever about the ways they choose to express themselves: with a colourful palette of possibilities, You are the Artist, You are your own Subject, and no matter how fearfully you begin, you become fearless in the process.
Men vem ÄR egentligen Cindy Sherman? Jo serrni, Sherman föddes den 19 januari 1954 i New Jersey, USA, och hon är som sagt en amerikansk fotograf och konstnär som sägs ha spelat en nyckelroll i pop- och konceptkonstens ifrågasättande och omdefiniering av den konventionella bildens uppbyggnad. Hon ska tydligen vara ointresserad av kamerans sanning – det som istället väcker hennes intresse är de lögner som kameran och fotografi möjliggör. Intressant tycker jag, inte minst efter den debatt som rasat angående hur många bloggare bara visar upp en mycket tillrättalagd bild av sig själva – visst kan vi relatera? Ja, det tycker jag nog! Och som Julia påpekar i sin kommentar, så handlar det dessutom nästan alltid om självporträtt som hon tar, vilket gör dessa promobilder ännu mer kittlande, att det faktiskt är samma person bakom sminket på alla tre bilder.
Kollektionen (som Cindy Sherman egentligen inte alls har arbetat fram tillsammans med MAC, utan hon står för den rent artistiska sidan med promomaterialet) är ett samarbete som MAC säger är ett riktigt drömsamarbete och något de länge längtat efter att få göra. Den består alltså av tre olika looker. Syftet med denna kollektion är knappast att pusha för en viss produkt, tror inte jag, utan handlar mer om att inspirera sina kunder och väcka deras uppmärksamhet. Jag tycker att kollektionen innehåller en hel del fina produkter, men dess styrka ligger onekligen i de spektakulära bilder som Sherman har skapat åt sminkjätten.
För fullständig information om de olika produkterna tycker jag ni ska kika in hos MAC-experten Sanna – där kan ni se priser och produktnamn. Den här gången nöjer jag mig med att få nörda loss lite om själva samarbetet och visa bilder på produkterna, som nästan känns som en parantes satta gentemot promobilderna. Men som sagt, visst finns här godbitar! Min favoritlook är nog look 2, eller Park Avenue Plastic Surgery Maven. Många roliga färger som man kan leka med nästan precis hur mycket som helst. Men jag är också mycket förtjust i MSF som släpps tillsammans med look 3 (även om jag tycker mig känna igen i alla fall en av dem sedan tidigare kollektionssläpp), för att inte tala om pigmenten och läppstiften som här look 1 till. Som sagt – det finns en del att sukta över.
Kollektionen släpps den 8 oktober här i Sverige. Kommer ni springa till närmaste MAC-disk för att spana på något speciellt?
In English:
Cindy Sherman’s collaboration with MAC is nothing but fabulous. The promo-art is far from traditional and I love just that, that it pops, it stands out, it makes you think. Lovely!
Grejen med Cindy Sherman är ju det att hon hela tiden använder sig av- och transformerar sig SJÄLV i bilderna. Det är ju hon som är sminkad (har sminkat sig) på promobilderna, ingen modell (om jag förstått det rätt).
@Julia, Japp, det stämmer bra det.
Jag googlade själv upp lite fakta om just Cindy Sherman inför denna kollektion. Det finns även flera fina saker som t.ex. MSF och läppstiften!
@Emma, Ja, det är två av mina favoritdelar också, även om jag som sagt tycker mig känna igen MSF:en i Lightscapade sedan tidigare kollektionssläpp. Dock är nog den elektriskt färgglada delen min favoritdel.
Kul med lite bakgrundsfakta!
@Josephine, Ja, jag tycker sånt kan behövas ibland 🙂
Jag känner ”mjää” inför produkterna, men jag rådiggar ändå lookerna. Jag är ju i Sthlm den 8:e, så självklart blir det ett besök för att titta lite och alldeles säkert för att spendera också ;).
@Fia, Ja, det blir ju lätt så 🙂
Usch, jag blir rädd för de där bilderna, kommer nog drömma mardrömmar.
@Ninni, Åh nej! du får titta på bilder av någon annan kollektion för att kompensera upp 🙂
Jag skrev mitt sista arbete på filmkunskapen om Cindys film Office killer och blev helt betagen av henne, gillar hennes sätt att tänka och skapa…