Detta inlägg kommer från min ”personliga” blogg Splodgy, och postades där förra sommaren. Det handlar om de problem jag hade med Pay Pal för två år sedan. Innan ni läser detta, vill jag återigen påpeka att jag inte hade svarat på något phishing-mail, att jag aldrig lämnat ut mina inloggningsuppgifter (inte ens till mina närmsta) och att jag inte delar min dator med någon skum person som är ute efter mina pengar. Läs och förfasas!
Jag vet att många, många av er använder er av PayPal, och litar på det som det säkraste betalningssättet på nätet. Därför vill jag berätta för er varför jag inte längre använder PayPal.
Efter en skön påskhelg vaknade jag den 27 mars 2005 till detta mail x 5
Dear Katarina Olivemark,
This email confirms that you sent $200.00 USD to judy8184@hotmail.com.
——————————
Payment Details
——————————
Amount: $200.00 USD
Transaction ID: 5U29081478455252D
View the details of this transaction online at:
https://www.paypal.com/row/vst/id=1PL52826JV983750B
Thank you for using PayPal!
The PayPal Team
Va? Jag hade ju inte köpt något via PayPal på evigheter, däremot hade jag mitt kontokort kopplat till PayPal. Min första reaktion var att det bergis var spam, eller ett sedvanligt phishing mail, men någonstans rang varningklockorna och jag loggade in på banken för att kolla mitt saldo för säkerhets skull.
Magen slog knut på sig själv då jag insåg att detta inte alls var på låtsas. $1000 hade försvunnit från mitt konto – alltså närmare 10.000 spänn. Jag började hyperventilera och blicken blev glasartad. Försökte berätta för sambon vad som hade hänt, och lyckades till slut få fram det mellan snyftningar och kräkningar.
Återstoden av dagen tillbringades med att försöka nå PayPal per telefon (omöjligt), försöka förklara för polisen vad som hade hänt då jag anmälde incidenten (en utmaning då man talar med någon som aldrig använt PayPal, eller hört talas om det), ringa och spärra korten som var kopplade till PayPal (ett hos Nordea och ett hos Handelsbanken) samt tala med Nordeas kundtjänst om pengarna som gått förlorade (underbart bemötande, dom var fantastiska). Fick då också reda på att man hade försökt nyttja kortet hos Handelsbanken också, men som tur var fanns det inga pengar på det kontot.
Jag anmälde alla felaktiga transaktioner till PayPal också, då de har en speciell funktion för just fraudulent use, och fick bekräftat att de mottagit dessa.
Sedan hände inte så mycket mer, i alla fall inte från PayPals sida. Banken var väldigt måna om att höra av sig för att meddela hur det såg ut, och de tog även på sig att kontakta PayPal. Det slutade med att PayPal betalade tillbaka alla pengar som hade försvunnit, men jag hörde aldrig av dem personligen. Något som jag fann högst irriterande.
Efter någon månad fick jag ett mail från dem där de meddelade att mitt konto nu var avstängt tills jag bemödade mig med att skicka eller faxa en kopia på något som kunde styrka min identitet. Jag ignorerade detta, eftersom jag inte var särskilt sugen på att någonsin använda mig av PayPal igen. Då fick jag följande mail:
Dear Katarina Olivemark,
As part of our security measures, we regularly screen activity in the PayPal system. We recently contacted you after noticing an issue on your account.We requested information from you for the following reason:
We would like to ensure that your account was not accessed by an unauthorized third party. Because protecting the security of your account is our primary concern, we have limited access to sensitive PayPal account features. We understand that this may be an inconvenience but please understand that this temporary limitation is for your protection.
Men rövsvett också! Vaddå: We would like to ensure that your account was not accessed by an unauthorized third party? Uppenbarligen var det någon som inte skulle ha tillgång till mitt konto som hade tagit sig tillgång till det ändå? Hur skulle annars pengarna försvinna liksom?
I do not feel very inclined to keep my Paypal account after what happened anyway, and I definately don’t have the time or energy to even find a fax machine to fax you a copy of a utility bill, as you have requested. I was the one that was put in a really bad position when someone used my account to withdraw $1000, got behind with my bills and had to go through the ordeal of reporting it to the police, and my bank. I have since then tried closing my account, but am not able to do so until I have faxed my bill to you, which will cost me even more money.
I think it’s up to you to come up with a solution to this, and make sure that I can access my balance on my paypal account.
Regards Katarina Olivemark
Svaret jag fick, som jag tyvärr har raderat från mitt mail konto, fick mig att koka över. Det var någon liten näbbig sate till kundtjänstarbetare som mer eller mindre sa att allt var mitt fel, att jag uppenbarligen delat med mig av mitt lösenord till en tredje part och att deras system var hur säkert som helst, och att det därför inte fanns någon möjlighet att hacka sig in i konton.
As if!
Jag mailade tillbaka, med en sjuhelvetes utskällning, där jag berättade att jag faktiskt aldrig har delat med mig av lösenord, att jag inte delar dator med någon, att jag vet att det inte alls är omöjligt att hacka sig in på konton som dessa, och att jag minsann skulle kontakta media om jag inte fick två ursäkter från PayPal, en för att detta över huvud taget ens hända, och en för bemötandet jag sedan fick av dem.
Att hota med media fungerar alltid (löjligt men sant), och rätt omedelbart fick jag ett mail från näbbige kundtjänstarbetarens överhuvud. Han bad så hemskt mycket om ursäkt, bla bla bla. Men fortfarande ingen skymt av de pengar jag hade på mitt PayPal konto, som jag hade erhållit som betalning då jag auktionerat ut saker på eBay.
Så nu förstår ni varför jag inte använder PayPal längre, och varför jag hoppas att ni i alla fall är riktigt försiktiga när ni gör det. För PayPal är inte säkert. Långt i från det. Fråga bara min 10.000 kronor som tog en utflykt till Staterna.
Läs mer om varför PayPal suger på denna sajt: PayPalSucks.com
Nyckelord: PayPal, PayPalSucks.com
Men vilket jävla skitställe! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Själv har jag använt PayPal en gång i mitt liv och det strulade; men löste sig ändå till slut efter mycket om och men. Men att få tag i PayPal’s Kundservice är som att leta efter en nål i en höstack. Nu har jag verkligen fått svart på vitt att aldrig mer använda mig av dem.
Tack Katarina.
Ännu en ursäkt till, varför jag inte vågar använda Paypal, och INTE borde heller!
Nu är det väl å andra sidan så, att man tydligen kan bli kapad bara genom att ha lagt in sitt kontokortsnummer och tre sista siffror då man beställer utomlands.
Jag vill helst inte göra det, brukar betala via min internetbank direkt. Men ex på Asos är det enda sättet, att pröjsa med sitt kort.
Jag blir nervös då jag läser det du varit med om. Orkade ej läsa allt – fick du tillbaka dina stålar?
Jag har också fått ett exakt likadant mejl! Jag och pappa trodde det var spam men nu ringde jag och berättade vad som har hänt dig, så han ska kolla om några pengar försvunnit från vårt konto.
Fyfan vad obehagligt, och vad förbannad jag känner mig ;@
Jösses, vad obehagligt!! Jag har faktiskt inte använt paypal, fast det finns folk som envisas med att det är så bra. Nej nu står jag på mig mer. Tack!!
Jag fick det där första mailet, att man bekräftade att jag betalat en auktion på hur mkt pengar som helt. Jag hade inte använt kontot på typ ett år så jag blev så förbannad. Tänkte att nu jäklar ska de få för att de försöker lura mig. Jag klickade på länken som skulle ta mig till en sida där man kan anmäla om man misstänker att man blivit utsatt för ett bedrägeriförsök. Började ilsket knappa in mina uppgifter men reagerade som tur var när de skulle ha kortnumret. Det var det som var själva bedrägeriet, inga pengarna hade tagits men de var på god väg att nalla mig på mina fullständiga uppgifter.
Sen höll paypal på hur länge som helst med att jag skulle ”restore my account”, hur många mail jag än skickade och försökte förklara vad som hänt. De är verkligen inga sympatiska lirare.
vilka jäkla ASSHOLES rakt av!!!
Jag fick aldrig någon fråga om det var ett godkänt köp eller inte- utan på mitt var det bara rakt av fem transaktioner. Jag kollade bankkontot innan jag loggade in på PayPal, och då var pengarna redan borta. Så för mig var blåsningen redan ett faktum. Jag fyllde aldrig i mina uppgifter någon annanstans förens jag loggade in efter pengarna var borta – vilket gör mig extra arg nästan. Att någon tagit sig in på kontot utan att jag ens hade lämnat ut uppgifterna på ett eller annat sätt. 🙁
Oj vad jag kommer ihåg när det hände :/ Det finns väl flera liknande saker också, bl. a ett svenskt ställe..
Usch det är så vidrigt när sånt där händer. Jag skulle tycka att det var samma sak som att någon hade tagit sig in i mitt hem.
Jag använder sällan paypal, men när jag väl gör det så skapar jag ett e-kort hos min bank och skriver bara in ett belopp som är väldigt nära det belopp som jag ska handla för. Det känns säkrare än att koppla mitt riktiga kort till paypal.
Jag använder förresten ALLTID e-kort när jag handlar över internet. Jag är så nojig och inte blir man mindre nojig när man hör sånt här =S
Usch vad jobbigt. Det där lät inte kul.
Jag använder alltid e-kort. Kan varmt rekommendera Föreningssparbanken internetbank, man får gratis e-kort där du skapar ett nytt nummer för varje köp, och du sätter en maxgräns. När jag beställer så skapar jag ett kort, sätter maxgränsen till en hundralapp över värdet jag beställt för (utifall att jag räknat fel) och sen kan inget hända med mina pengar…
Tack så mycket för tipset! Har precis avslutat mitt PayPal-konto. Tyvärr luras man att tro att det är säkrare än att betala direkt med kort via internet. Och tusen tack för en bra blogg! 😉
Och det är just därför jag har ett bankkort som inte går att handla över någon gräns på enbart för internet köp. Först sätter jag över exakt vad varan kostar och sen betalar jag enbart med det kort. De där är min mardröm! Jag skulle bli helt galen, en chloé väska åt helvete 🙁
Jag använder PayPal när inte e-kort funkar och det har aldrig varit några problem för min del även om jag känner till problemet. Det finns ju tyvärr inga 100 % säkra lösningar och just därför tycker man att deras kundtjänst borde vara vakna och schyssta mot de som drabbas.
E-kort (Jag har Swedbank) är annars suveränt _men_ på många sajter fungerar det inte längre. Tydligen handlar det om att kortet i realiteten får för kort giltighetstid och att det känns av i betalningsögonblicket, även om man fyller i att det ska fungera för flergångsköp (alltså med giltighetstid på ett år eller så framåt). Jag hoppas att det fixas för e-kort är det säkraste jag känner till.
Shit va hemskt! fasen….
Jag har bara ett vanligt betalkort och fick för ett tag sen hem papper om att mina siffror varit med på ett bedrägeriförsök och därför fick jag ett nytt kort. Jag har haft tur och inte haft några värre incidenter än, peppar peppar ta i trä!
Inga pengar har försvunnit heller, puh…
lycka till nu och no more pay pal?!
kram minna
Sammanfattar lite! Fick inte ngra pengar från PayPal, men banken återbetalade det jag hade förlorat, eftersom det klassades som olovligt bruk av kontokort (eller ngt sådant).
Numera använder jag bara e-kort, som man aktiverar inför varje köp, känns tryggare, men ändå inte helt tryggt. Det är ju alltid bra att vara extra försiktig med alla köp man gör via nätet. Nordeas e-kort verkar fungera på ett annat sätt än Swedbanks – där har man ett kortnummer som är giltigt i två år, men det måste aktiveras inför varje köp man gör – hur bra som helst!
va tråååkig! Hoppas att det löser sig till slut!
[…] Bjooti berättar om sina dåliga erfarenheter av PayPal. Jag använder mig inte heller utav dem längre, man kan väl lätt säga att jag tröttnade på alla bedrägeriförsök och de osympatiska nissarna som sköter företagets kundkontakter. Men jag blev tack och lov aldrig av med mina pengar, det blev dessvärre Katarina. […]
Jag fick också ett mail från PayPal att de ”misstänkte” att en obehörig tredje part har varit inne och snokat. Jag har inte brytt mig om att kolla upp det. Däremot försvann 140 dollar från mitt konto en dag bara så där nu i slutet av april. Ungefär allt jag hade på visa-kontot. Tack vare google, en engelsk kundtjänst och en polisanmälan fick jag tillbaka mina pengar inom 2 veckor. Undrar om det kan ha något med Paypal att göra. Har inte ens tanken på att det kunde vara mitt sjukt gamla paypal-konto som jag inte har använt på 2 år eller något. Nu måste jag in och kontrollera.
Jag har själv blivit blåst på drygt 700kr, hade säkerligen blivit mkt mer om jag inte direkt spärrat mitt PayPal-konto. Skulle aldrig drömma om att använda PP eller liknande tjänster igen, fyy!
Vilken himla tur att jag hann läsa detta! Var precis på väg att signa mig för pay pal… Nu blir det inget av det!
Stort tack för denna varning o hoppas allt har löst sig för dig. Skickar stora kramar!
Strax före jul 2006 blev jag av med 22000kr tror att det hade med PayPal att göra (mitt lösenord på PayPal hade helt plötsligt ändrats) men inget gick att bevisa, fick efter en tid tillbaka pengarna från min bank.
Det här med PayPal verkar helt sjukt från början till slut! Tänkte faktiskt skaffat mig PayPal nyligen, men fick inte tummen ur arslet! Det jag läst här får mig att omvärdera min lathet till något väldigt bra! Må det växa äckliga saker på ALLT som har med PayPal att göra!!
Värt att motarbeta. Har ni sett detta?
http://www.paypalsucks.com/
Klicka på logga, hämta varnande länkar och lägg in på er site.
Jag har nu tagit bort mitt kort från PayPal, när man sen avslutar kontot, är det bara att trycka på remove då? Så försvinner allt? Blev jätte orolig när jag läste vad du varit med om! Stackare! Funderar på att skaffa ett kort som jag endast ska använda när jag handlar på internet, att det alltså inte ska finnas pengar på det när jag inte ska handla.. Usch, man blir lite nojig nu! Inte skoj att bli av med massa pengar!
Jag hade nyss börjat registrera mig på pay pal, men så tyckte pojkvännen jag skulle låta bli, så jag tänkte att jag kanske gör det en annan dag. Efter att ha läst detta tror jag att jag avstår.. Risken för bedrägeri är kanske inte så stor, men jag vill nog inte ta några onödiga risker..
Varnar alla som tänker använda PAYPAL, skulle beställa en iphone från US, företaget använder PAYPAL!! Ingen Telefon 5000kr fattigare, kundtjänst eller vad dem kallar det för Svara ej vare sig på telefon eller mail.. säger bara FY FAAANN!!
Så vansinnigt hemskt! Turligen nog har jag (ännu) aldrig haft några som helst problem med Paypal, tvärtom har de hjälpt mig mot bedrägeri från säljarnas sida. Alldeles för många som faktiskt har problem med saken!