I början av året, eller om det var i slutet av förra, så blev jag kontaktad med frågan om jag ville inleda ett omfattande samarbete med ACO i samband med lanseringen av en ny hudvårdslinje (vilket jag redan nämnt i frågestuden jag hade dagen innan jag tog bloggpaus). Jag funderade på det, men tackade nej eftersom jag tycker att det är hemskt knepigt med samarbeten av denna sort. Om jag inte hade gillat produkterna, hur skulle jag då kunna ställa mig bakom dem? Skulle folk uppleva mig som köpt? Vart går gränsen när det gäller reklam? Hur hade skatteverket ställt sig till det (byte av tjänster och så vidare). Jag tackade som sagt till slut nej, men har likt många andra bloggare fått produkter hemskickade ändå (utan krav på motprestation givetvis).
Ni känner ju troligtvis till den här hudvårdsserien vid det här laget eftersom den har synts på flertalet bloggar senaste veckorna då ACO uppenbarligen har insett att det inte är så tokigt att synas i sammanhang som dessa.
Natuvive har för avsikt att göra hudvård på de allra finaste råvarorna i naturen och tar hjälp av labbet för att göra det bästa av naturens egna vårdande ingredienser och består av tre olika serier: Olive (normal/kombinationshud), Almond (torr hud) och Aquaminerals (alla hudtyper). Jag valde att börja med Olive och visst gillar jag den, men inte mer än så där lite lagom. Natuvive Olive bjuder helt klart på produkter som inte kostar skjortan och som är helt OK, men aha-upplevelserna uteblir. Jag tycker att ansiktstvätten Olive Fresh Cleansing Mousse är himla fräsch och luktar jävligt gott. Nästan lite för gott, för jag hade gärna sett att den inte var fullt lika parfymerad. För mig funkar ansiktshudvård allra bäst om parfymeringen är mild, eller ännu hellre helt fri från doft. Även nattkrämen Olive Strengthening Night Cream kan vara väl värd att känna på om man vill ha en nattkräm som inte gör allt för stora hål i plånboken.
Jag måste dock nämna mina betänkligheter kring det första pressutskicket som gick ut. Jag har gått igång på något liknande en gång tidigare, men skrev nog aldrig om det då. Så jag skriver om det nu!
Jag tycker, att om man släpper en serie med vad det nu än må vara, hudvård, hårvård eller smink, där man hyllar naturen, att man kanske borde tänka snäppet längre även när det kommer till miljötänk kring märket. Förra året släpptes till exempel en hårvårdsserie där det snackades vitt och brett om ekologi och vikten av att bevara naturen, men ändå valde man att buda ut inbjudan till pressvisningen. Buda! Ett papper och en frukt av något slag kördes ut till mig, genom hela staden ut till förorten, när det hade gått precis lika bra att hoppa över frukten och i stället skapa en snygg pdf-inbjudan att maila ut. Eller kanske posta en inbjudan. Men att buda ut dem kändes helt fel då det gällde lanseringen av en serie som skulle vara god mot både knopp, kropp och natur. Avgaser, vad är det liksom?
Inför lanseringen av Natuvive skickades ett rätt stort paket ut med bud till oss här i Stockholm och med posten/UPS till folk i övriga landet. Detta stora paket innehöll en burk oliver, med några kryptiska ord om en kommande lansering. Vare sig mer eller mindre. Då kände jag också att fasiken vad onödigt. Varför packa in något i så mycket emballage och buda ut det med ett stort bensinslukande monster kors och tvärs över staden och landet? Jag kan förstå att man gör det då det handlar om tunga paket, men en burk oliver utan någon vettig information? Nej, jag tyckte faktiskt inte att det var helt OK, och i synnerhet inte då jag senare förstod att det var Natuvive det handlade om, där man pratar om naturens fina råvaror, parabenfria produkter, och en målgrupp bestående av kvinnor som föredrar ingredienser från naturen. Det känns trist att man inte löper hela linan ut. Eller är det bara jag som är gnällig nu? Till utskickets fördel ska det dock sägas att burken är hemskt snygg och står i mitt fönster här hemma. Dock utan oliver, för de var inte så goda (vilket jag tycker att min min här nedan visar ganska väl). Ett utskick som lämnade en olustig eftersmak helt enkelt, på fler sätt än ett.
Inte alls gnällig, tycker det är fint att du tänker ett steg längre, du har så rätt i det du skriver! *kramar*
Jag håller med på flera punkter i ditt inlägg. För det första att olivserien luktar så himla gott! Men också att jag gärna sett att produkterna varit svagare parfymerade.
Sen kunde de väl ha satt olivburken på pendeltåget istället. Det är mer ekovänligt 😉
Och burken, ja den tjänar som blomvas hos mig 🙂
Jag tyckte det var ett bra och intressant inlägg. Bra att du tackade nej också när det inte kändes rätt. Man ska hålla på det man tycker är rätt och gå på magkänslan i vissa fall. Det betyder ju inte att jag tycker att det är fel med sammarbete mellan ett märke och en blogg. Jag tycker bara att det är viktigt att det är rätt sak att göra för sin egen blogg. Ingen vill ju läsa en ’köpt’ blogg liksom.
Läste på Natuvive-förpackningarna idag. Lika mycket jädra SLS (stark sulfat) och silikoner som i all annan ”vanlig” hudvård.
Inget jag skulle vilja lägga pengar på faktiskt…
Integritet. Därför är du så bra Bjooti! Kram
nej, du är inte gnällig, du är helt rimlig. rätt ska vara rätt! fast nu hade jag fått prova en dagkräm för jag vann den i en tävling och ja.. den var riktigt fin faktiskt!
Jag tänker på detta varje gång jag läser Crossover, funderar på hur samarbetet ser ut i praktiken menar jag. Jag hoppas så att man skaffat sig en f-skattesedel och tar ut faktiska pengar för där lär det bli problem annars.
Samtidigt är det så kul att tänka på hur aco resonerar där, ajdå var det redan någon som reggat vår idé med ”crossover cosmetic” ja då får vi lösa det 🙂 Ska bli spännande att se hur det utvecklas.
Den ”naturliga” känslan tycker jag man lyckas dåligt med förövrigt.
Ja, suck. I fråga om hur företag hakar på att ”naturligt är trendigt och vad kunden efterfrågar”, där vinst, -making money och sjysst publicitet är det som är drivande bakom. Där det goda med att värna om en välmående hud samt en hållbar utveckling för vår miljö och omgivning inte är i dess fokus. Mer löpa linan ut håller jag med om.
Att vara ärlig och ifrågasätta är inte gnäll, det är sådant som ställer krav på företag.
Bjooti kan påverka! Go you.
Bra inlägg!
Men, har du hört av dig till alla dessa företag som gör utskick till dig och berättat att du inte vill ha några om de sänds på det sättet? Det är först då som de kommer hajja tror jag. 🙂
Jag tycker det är jättebra att du skriver om sånt här, och som du själv skrev ”tänker ett steg längre” 🙂 mycket i debatten om miljö och naturligt är hycklande tycker jag…
jag har själv haft en liten paus så jag har missat dina inlägg men det här är precis varför jag gillar din blogg : du inte bara säger b>wow, fint och vackert om skönhetsprodukter utan du tar fram grejer som vi vanliga konsumenter kan missa. att en reklamfirma inte bara kör en sådan här grej utan än värre, faktiskt får grönt ljus på den av en firma som försöker lansera ett miljövänlig produkt, det är illa och säger allt om hur tunnt deras miljö- och kundintresse är.
Nej jag håller med dig. Den mascaran är faktiskt värdelös.
Oj då råkade kommentera fel inlägg nu! 😉