Förr i tiden hade jag en serie här på bloggen som varierade mellan att heta ”Helgläsning”, ”Länkkärlek” & ”Fredagskärlek” där jag helt enkelt vigde någon dag under helgen åt länkkärlek. Jag länkade främst till bloggar och till en del artiklar jag tyckte var läsvärda. Peppe Öhman har ett utmärkt nyhetsbrev nu för tiden som heter ”Fredagslänkar”. Det är en mycket mysig substack där hon generöst delar med sig av läsvärda texter. Jag tänker att vi helt enkelt återupptar denna tradition här på Bjooti också. Kanske inte alltid på fredagar, men lite när det passar? Medan jag för tio år sedan nästan helt kunde viga dessa inlägg åt beautybloggar, blir det mer som en påse gott och blandat nu.
Tänker du till när du musiksätter betalda samarbeten med musiken som finns tillgänglig hos TikTok och Instagram? Om inte – kanske dags att börja. Sony stämmer Ofra för upphovsrättsintrång och jag är inte förvånad. Jag ser ofta exempel på både reklam och samarbeten (som är att betrakta som reklam) där musik används ganska aningslöst. Bilder också. Kanske dags för hela branschen att fräscha upp kunskaperna om upphovsrätt?
Sugen på att lära dig mer om parfym? Otroligt kunniga Linda Segtnan och Andrea Vestergren startade under försommaren podden Eau de pod och den är utmärkt. Passa på att även följa dem på instagram för megamys. Otroligt behagliga poddröster och jag blir själv bra sugen på att börja podda igen. Så härligt medium.
The Unpublishable är ett nyhetsbrev jag hittade just via Peppe. The unpublishable skrivs av Jessica DeFino. Hon beskriver det som ”The Beauty Industry’s Least Favorite Newsletter” och The Sunday Herald har kallat henne för ”The woman the beauty industry fears the most”. Det är ett nyhetsbrev som utmanar, avslöjar och kan göra en både glad och förbannad. Jag har inte läst det särskilt länge, men mitt första intryck är bra.
På tal om Jessica DeFino skriver hon sedan alldeles nyligen skönhetskolumnen ”Ask Ugly” – en ”beauty advice column” och I’m there for it!
Tone Schunnesson har skrivit en kommenterade text om hur smink blivit vår enda kultur. Detta appropå kökaoset när Lyko lovade goodiebags vid sin invigning. Smink är naturligtvis inte vår enda kultur, men det är en intressant text – inte minst för att Schunnesson säger att hon själv är del av det.
AI kan bara avbilda vackra människor, skriver Kristofer Ahlström i DN. Hur har detta potential att påverka vår självbild när fler och fler saker bildsätts med AI-genererade verk? När fler och fler varumärken och publikationer väljer real skin (nåväl, några har i alla fall valt det), kommer AI in och vet bara hur man avbildar klassiskt snygga människor. Deppigt.
Kicki Norman bjuder in till sitt badrumsskåp och berättar om sin nuvarande hudvårdsrutin. Som chefredaktör för Sveriges mest läsvärda tidning, Daisy Beauty, är det naturligtvis högintressant för precis alla hudvårdsintresserade.
Och på tal om att spana i badrumsskåp; ni har väl inte missat Jessica Blockströms YouTube-serie? Hon åker hem till kända personer och avslöjar badrumsskåpets hemligheter. Otroligt proffsigt, kul och mysigt!
Åh, vad kul! Blev inte bara glad för fina ord utan hittade också nya spännande personer att läsa & lyssna på. Har sett att Linda börjat podda men ännu inte hunnit dit. Det ska bli i helgen. Tack för puff i alla riktningar 🧡🧡🧡