Tillåt mig att småle.
Tydligen har Apolivas reklam skapat en sådan debatt på nätet att skvallertidningen Dagens Media skrivit en artikel och ställt Apoteket massor av korkade frågor.
Enligt Dagens Media har över 70 000 personer gått med i Facebookgruppen ”Jag är rädd för tjejen i Apoliva reklamen” och de rapporterar även att man inne på forumet Flashback diskuterar denna reklam flitigt. Rolf van den Brink har på sin blogg (på Dagens Media förstås) tillägnat ett helt inlägg åt att att Apoteket borde kräva pengarna tillbaka av F&B, Forsman & Bodenfors, reklambyrån bakom vad vissa kallar för Apoliva-monstret.
Skojar ni med mig? SKOJAR NI?
Tillåt mig att bena ned detta åt er, Dagens Media.
1. Låt oss börja med Flashback. Förvisso ett toppenforum om man känner sig nyfiken på att ta reda på vem artisten som åkte fast för drogsmuggling i Oslo, eller vem som döljer sig bakom det bortpixlade ansiktet i Expressen men, och detta är ett stort men, Flashback är väl knappast ett forum som är känt för att bestå av folk utan fördomar? Nej, just det. Flashback är ett ställe där hatare av diverse slag samlas för att just gnälla och sura och snacka skit. Det spelar inte så stor roll om det handlar om våldtäcktsmän, smörblommor eller som i detta fall, reklam. Är man gnällig, är man sur, känner man för att bitcha så är Flashback antagligen ett av de allra bästa sajterna på internet för att få ur sig allt sitt hat. Ska Apoteket verkligen fästa någon som helst vikt vid vad medlemmarna på Flashback tycker? För om så är fallet är jag ganska säker på att man snart måste börja dela ut medicin gratis, för det finns troligtvis en tråd på Flashback som handlar om att medlemmarna hatar att betala för alvedon.
2. All my witty banter I owe to Buffy the Vampire Slayer, Admit it… you think rats are cute, slopa TV-avgiften och Stoppa Haremsbyxorna! Detta är några av de grupper jag gått med i på Facebook. I gruppen Stoppa Haremsbyxorna! är det 42 350 medlemmar, och jag är ganska så övertygad att ingen har ringt Gina Tricot och frågat dem hur de ställer sig till detta, att de säljer byxor som får det att se ut som att bäraren har skitit på sig. Kräver jag ett bål av haremsbyxor? Är jag verkligen bara fyndig för att jag är ett Buffy-fan? Tror jag verkligen att ingen har råttfobi eller att TV-avgiften kommer att slopas? Nej, inte mycket. (Jag skulle till exempel ha varit precis lika kul som jag är nu även om jag inte hade sett ett endaste avsnitt av Buffy, det är jag alldeles övertygad om). Faktum är att jag helt och hållet glömt bort att jag ens var med i dessa grupper på Facebook, och jag kan garantera att av de 70 000 som är med i gruppen som är rädda för Apoliva-reklamen är det kanske 7 stycken som verkligen är så neurotiska att de gömmer sig bakom kudden varje gång hon börjar mima till tonerna av… vad det nu är för låt hon mimar till. Men faktum är att vi alla har gått med i en Facebookgrupp någon gång för skojs skull och sedan glömt på typ två sekunder.
3. Om folk blir rädda för Apoliva-reklamen, riktigt rädda, borde de då inte typ söka hjälp istället? Ärligt talat?
4. Jag är en oerhört lättskrämd person. Jag menar verkligen lättskrämd. Efter jag hade sett Blair Witch Project vågade jag inte titta in i träddungen man passerade på vägen hem från biografen med bilen. Efter jag hade sett Saw låg jag vaken i 6 veckor (jag överdriver inte) och var övertygad om att det konstiga ljudet som kom från grannen ovanför i själva verket var han som hamrade på elementet i ett desperat försök att påkalla vår uppmärksamhet efter att ha blivit fastkedjat vid det med endast en såg som utväg (efter sex veckor insåg jag dock att han nog borde ha dött vid det laget, så uppenbarligen var det något annat som lät. Antagligen något som var ännu läskigare). Ja, ni förstår, jag är skiträdd för jättemånga saker och borde antagligen gå i någon form av terapi för att få ordning på min näst intill hysteriska rädsla för mörker. Men vet ni vad, Apolivas reklam har jag aldrig uppfattat som läskig. Lite småtråkig kanske, vacker på ett underligt sätt, men läskig? Nej, inte mycket va?
Så jag undrar bara – har det hänt så jävla sketet lite spännande saker i mediabranschen att ni tar fästa på vad medlemmarna på Flashback skriver om och vilka Facebookgrupper folk går med i? Eller vänta nu… ja, det är ju klart ni bryr er om det, för så sent som igår publicerade ni ju en artikel om bonussystemet på Nyheter24. Och vart hade den informationen kommit från? Jo, medlemmarna på Flashback naturligtvis.
Det känns så betryggande och seriöst då en nyhetssajt använder sig av Flashback som källa. Verkligen!
Så över till er, Bjootlings, tycker ni att Apoliva reklamen är läskig?
Edit: DN har också hoppat på tönttåget. Jag säger då det!
This is a long rant about the stupid debate that has arisen over the commercial for Apoliva, a Swedish skincare brand. Apparantely there’s a Facebookgroup with 70 000+ members that find it scary, and now media are getting their knickers in a twist over this. It’s so stupid that I just can’t stop laughing. Watch the commercial above, and cast your vote – is it scary or not.
Hahaha, att folk orkar… Jag är inte rädd för reklamen ifråga, däremot tycker jag att tjejen ser fasligt läskig ut och inte passar in ett dugg i känslan de försöker förmedla.
Underbart inlägg- jag fnissade mig igenom det! Jag begriper inte heller vad som är så skrämmande med den. Men det råder väl nyhetstorka under sommaren så de sjunker så lågt att de t o m jagar på Flashback för nyheter. Sommarens nyhetstorka toppades nog i lokaltidningen där jag bor- där skrev dom om kajor. Just det, kajor. *skakar på huvudet* Men åter till Apoliva och skrämmande reklamer- är inte 118100 (du kan smsa eller rnga) reklamen mycker mer skrämmande, fastän på ett mer obehagligt sätt? Eller den urkassa mjukräkost reklamen? Eller Brolle reklamen för den där Buddy Holly föreställningen? Jag kan räkna upp massor men ingen av dem håller mig sömnlös om nätterna.
Sublim> Visst är det imponerande vad folk orkar ödsla tid på (ska jag säga, som just skrivet ett långt inlägg om det, men ändååå) 😉
Veronica> Brolle är läskig i ALLA sammanhang. Honom borde de skriva om istället 😀
JA! Jag har träffat Brolle IRL och han var inte ens trevlig. Ska vi starta en Pret-ty grupp för folk som Ogillar Brolle kanske?;)
BTW: I want more läppgunksreseinlägg. Pliis.:)
Sublim> Han ser inte trevlig ut heller. Lismande och falsk tycker jag han verkar. Ha ha, ja, lets do that. Eller på Flashback kanske – då kanske vi får vara med i DM.
OK, läppgunksinlägg coming up!
Men..! Jag som tycker den reklamen är så fin.
Viola> Visst är det märkligt
Alltså jag medger gärna att jag inte är direkt förtjust i tjejen i reklamen som mer för tankarna till någon vampyrfilm. Men skulle aldrig få för mig att gå till sådana ytterligheter. Det finns så många usla reklamfilmer så det går inte att räkna dem alla. Tycker själv att trollen i Eniro filmerna var lite små läskiga. Men man undrar om det inte finns viktigare saker att protestera mot. Svält, barnarbete, djurplågeri för att nämna några.
Flashback får man mest ta med en stora nävar salt. Vissa ideer som framförs där får mig att bli mörkrädd. Men de e kul att titta in på skvallersidan då och då.
Nea> Ja, trollen hos Eniro är grymt obehagliga. Usch!
Jag blir nog mer rädd för de små vita bakterierna i en annan reklam, tror det är för någon yoghurt 😀
Kajsa> De som ser ut som spermier?! Spermayoghurt liksom. Man ba, öhh, nej tack.
Hah, mjo det gör de nog.
Tjejen i reklamen, Adina Fohlin, är för övrigt svensk supermodell och har bl.a. gjort reklam för YSL, Gucci, Armani m.fl, så det är märkligt att folk finner henne så läskig just i detta sammanhang.
Själv tycker jag hon är vacker, med ett originellt utseende! Och rädd – ingen kan väl mena allvar?
haha, jag kryssade i att jag blev genuint rädd :P! låter definitivt som en fejjangrupp jag skulle gå med i, i stil med haremsbyxorna. eller på min tid, mitten av 80-talet, när jag gick i högstadiet, så hette det pyjamasbyxor och tjejerna som bar dem pyjamasbrudar, och dem såg man ner på, för det var så beige med pyjamas. häromdagen reflekterade jag över detta, och insåg att haremsbyxornas fruktade återkomst floppat, jag har bara sett 2 på hela sommaren! nog om haremsbyxorna. apivitatjejen är lite gnällig tycker jag, så jag brukar zappa när hon dyker upp. typiskt grabb-lustigt att ringa upp Apoteket,men sån nyhetstorka är det väl ändå inte att det får medieutrymme? eller kanske får det utrymme för att det är lite lustigt. haremsbyxor vet förmodligen grabbarna inte ens vad det är för nåt.
Erika> Ja, jag tycker också hon är jättevacker. Fattar inte vad som skulle vara läskigt, vare sig med henne eller reklamen.
glamqueen> Ha ha.
Det har funnits en reklam som fått mig att skita knäck, och det var när Ernst-Hugo Järegård stirrade in i mina ögon och maniskt upprepade ”Postbanken, postbanken, postbanken” på fjorton olika sätt. Det var en man som kunde vara genuint obehaglig. Tjejen ovan? Pah. Vacker reklam om än lite knepig för sitt syfte.
Nyhetstorka, nähä? Idag rapporterar bt.se om ovanstående reklam, en katt i en brunn, en vessla i en godisaffär och en man misstänkt för att ha snattat en tub handkräm.
Edit – nu är vi visst två Erika här. Skriver Erika2 för mig med postbankskommentaren. 🙂
hahaha! dom är för roliga, men jag måste erkänna att jag gillar inte reklamen alls, dom får henne att se helt läskig och konstig ut. det är riktigt synd!
jag förstår ju syftet med att hon ska se så ren och fräsch ut som möjligt men det blir tyvärr helt fel!
men att ringa apoteket och att skriva om den haha!
jag pratade med mina kompisar om reklamen igår och alla var ganska överens om att den tyvärr inte gör en köpsugen utan mest hmm… förvirrad? :S
Jag är lite rädd för Forsman & Bodenfors (eller vad de heter) som har gjort reklamen.
Hahaha, fan vad rätt! High five! Jag tycker dessutom att dessa människor som blir ”rädda” är fruktansvärt elaka mot tjejen i reklamen. Det är många som kallar henne för monster och etc. Har de glömt att den här stackars tjejen finns på riktigt? Och vart är hon så läskigt ful någonstans? Nej jag tycker att det är värsta mobbingen, jag är faktiskt rädd för alla som är med i den facebookgruppen. Du är grym Katarina som svarar så bra på denna idioti!
Har startat en ny grupp, gå med om ni känner er berörda 🙂
http://www.facebook.com/jill.widdas?ref=name#/group.php?gid=110449527303&ref=mf
men herregud, vad är det för fel på folk? jag tycker att den är jättevacker, poetisk rent av. adina fohlin förtjänar bättre än att bli kallad för apoliva-monstret. herregud.
Meningen med en reklambyrå är att få uppmärksamhet för reklamen och få folk att minnas märket. Den här reklambyrån har definitivt gjort sitt jobb. Snarare borde Apoteket absolut fortsätta med den här reklambyrån!
Dagensmedia borde verkligen veta vad meningen med reklam är, det här är ju skrattretande. De har ju fått precis vad de har betalat för 😀
Blir inte rädd, däremot kan jag förstå om t.ex. barn skulle bli rädda. Reklamen tilltalar mig inte alls, blir mest irriterad to tell you the truth.
amen!
glad jag är att höra jag inte är den enda som blivit lite upprörd! det känns väldigt mellanstadieomoget att ge sig på någon man inte känner bara för att det inte är någon som ser ut precis som ”alla” andra gör…
Erika (2)> Ha ha ha! Ernst-Hugo Järegård + försök till hjärntvätt genom upprepning = helt klart läskigt!
Stephy> Men det är ju skillnad på att inte gilla en reklam och att tycka den är scary. Det finns massor av reklamer jag verkligen inte gillar, typ som tandkrämsreklam.
Helena S> Ja, ska man bli rädd är det nog dem man ska vara rädd för 😉
Jill> Vad kul att du gillade inlägget. Och jag har gått med i din grupp!
annahita> Eller hur. Det får en ju att undra!
Sofia> Ja, det är ju himla märkligt att det är just en mediatidning som skriver detta. Hade det varit Expressen eller Aftonbladet hade man ju inte blivit överdrivet förvånad.
Lola> Alltså, jag har verkligen svårt att se det läskiga i den. Det är ju bara en tjej som sjunger och går genom olika väderlekar. Men irriterad på en reklam får man ju givetvis bli, det blir jag på många reklamfilmer hela tiden.
Lina> 🙂
sofia> Och jag är glad att höra det samma. Ibland funderar man ju. Dessutom tycker jag att hon är himla vacker.
haha att det ska bli sådan uppståndelse över en sån sak, löjligt. Nej jag blir verkligen inte rädd för reklamen, och tycker verkligen inte att modellen är något monster.
Reklamen är däremot fortfarande dålig, jag vet inte alls vad de försöker förmedla, sången ger mig huvudvärk för den här så hög i tonen och blir inte alls nyfiken på märket utan zappar i irritation, men något monster? Nej haha
Catharina> Eller hur, hon är inte så monsteraktig direkt.
Väl skrivet! Som någon redan skrivit, så har reklambyrån verkligen lyckats, eftersom varumärket uppmärksammas som bara den just nu.
Det jag stört mig mest på med den här reklamen är att tjejen mimar så totalt utan några som helst känslor i förhållande till det hon sjunger. Att det känns lite robotaktigt. Men rädd? Nej, jag är inte så lättskrämd…
anna> Ja visst. De får hur mycket uppmärksamhet som helst. Bra jobbat till reklambyrån, säger jag.
Jag gick med i gruppen när jag hittade den. Jag är inte rädd så att jag gömmer mig bakom kudden, jag tycker bara reklamen är så hemskt otroligt dålig att det blir läskigt. Låten är det sämsta jag hört, hennes röst är hemsk, och ja, det är bara rakt igenom sjukt dåligt. Så dåligt att det blir läskigt.
Jag byter kanal direkt så fort jag hör/ser den.
Lollo> Jag som tycker att den är rätt fin.
Jag tycker den är vacker. Och jag gillar hennes utseende.
Och angående flashback, det är forumet där medlemmarna tar fram massa egna hypoteser och virder och vänder på saker och någon sida senare pratar dom om det som att det skulle vara fakta. Jag gillar inte alls flashback
Mia> Jag håller med dig om Flashback (och reklamen förstås). Flashback gränsar på att vara obehagligt, och därför tycker jag att det är rätt oroväckande att man på Dagens Media hela tiden hänvisar till Flashback i sina olika artiklar.
*tjuter av skratt* Jag kom faktiskt på en till obehaglig reklam de sände på MTV för några år sen. Det var om säker sex och kondomer. Man ser en tjej som står ute på ett ganska öde torg och tittar på klockan- som om hon väntar på någon. Så dyker det upp en kille en bit ifrån och de ler mot varandra- sen kommer en miljard män utklädda som spermier och rusar mmot tjejen när killen går fram emot henne. *huga* Men de stoppas av en jättekondom. Gud så märkligt det lät när jag förklarade den. 😀 En annan otäck reklam (och nu är jag seriös) var de där reklamerna Jonas Åkerlund gjorde mot lagning av sprit för minderåriga. Är det nån som minns dem? Bland annat så såg man en tonåring som drack sprit och sen spottade upp en massa blodiga kanyler. De väckte lite uppmärksamhet då iallafall men ingen Facebook grupp startades… hmmm, FB kanske inte fanns då förresten. 😉
Veronica> Jag minns spermareklamen. Kanylkräkningarna minns jag dock inte. Får nog You Tube:a dem.
Haha, ja herregud, det där är bara överdrivet. Flera av mina vänner har gått med och de har även bjudit in mig, men jag har vägrat att gå med i gruppen. Jag älskar faktiskt den där reklamen, och har gjort det sedan första stund. Tycker att den är cool, och att folk överdriver allt för mycket! Gillar ditt inlägg, du är också cool 🙂
Har sett henne i andra sammanhang och tycker inte att hon är läskig..vacker med lite ovanligt utseende-vilket jag tycker är en fördel..DOCK tycker jag inte att Apolivas reklam framhäver den, lr är bra på något sätt…min sambo kan man nog säga tillhör de som är rädd för apoliva reklamen hahahaha
Jag har alltid gillat Adina Fohlin och hennes speciella utseende, däremot tycker jag att Apolivareklamen är hemsk. Inte så att jag är rädd när jag ser den, den är bara så otroligt dålig! En reklam jag BLIR rädd för däremot är den där som går på Discovery just nu där en blixt slår ner i havet och det dyker upp en enorm krabba som börjar jaga folk! Herregud vad vidrig den är! o_O
Sandra> Åh. Vad rar du är. Tack.
Goddess> Min sambo gillar inte reklamen, men tycker att det är en väldig fånig debatt kring den.
Diddi> Usch! Det låter ju asvidrigt.
I och för sig har jag adrig gillat reklamen, men det har aldrig varit värre än att jag irrterat mig lite på den. Jag har inte hört något av debatten innan jag såg ditt inlägg, men det verkar ju väldigt tötigt och övedrivet. Det är ju bara reklam. Är väl bara att gå och göra något annat under reklampausen, eller kanske börja titta mindre på TV om den verkligen är så hemsk. ;D
Plasticmuffin> Ja, eller typ byta kanal 🙂
Nej jag blir inte rädd, däremot tycker jag att reklamen är en av de sämsta jag någonsin sett i tv. Det verkar som att de lade allt krut och 99% av budgeten på den svenska modellen Alina Fohlin för att sedan spruta ner henne med en trädgårdsslang och försöka blåsa bort henne med en fläkt storlek större. Läskig? Nej! Snarare helt värdelös. :/
Jag får åtminstone inte några cravings för Apolivas produkter av reklamen.
Jag såg reklamen en gång och fastnade genast för den i mitt tycke fräscha känslan, jag gillar också det att hon ser nordisk men inte stereotypt agnethafältskogigt svensk ut utan litet mer snyggudda. Nu när jag tänker på det så tycker jag hon ser litet finsk ut! Sådär samesamojedugrisk ut med höga kindben.
Jag asgarvade åt din text, så klockis så klockis så:D Ja-a nu är det väl nyhetstorka i Finland också. Våra ”aftonblad” kör också sina sommarpolls där man ska rösta i all världens onödiga grejs. Nu är det den störtspännande frågan ”kostar maten för mycket?” som orsakar verkliga röst-tsunamin. Hör och häpna, 96% av finnarna tycker att maten är för dyr. Skulle jag ALDRIG ha trott.
Nej, hon är väl inte läskig, men skulle göra sig bra i en skräckis. Som en död brud som spökar eller nåt sånt. Eller är det bara på min tv som hon ser så där grå ut? Inget fel på modellens utseende alltså, hon är fin, men belysningen/sminkningen får tyvärr en inte att bli sugen på att köpa Apolivas produkter.
Jag håller med om hela den här ”debatten” eller vad man ska kalla det känns otroligt töntig. Jag hör till dem som gillar Apoliva-reklamen för att den är annorlunda och nyskapande.
Och jag gillar modellens utseende!
Haha, jag har haft måånga och långa diskussioner om den här reklamfilmen. Den är så jäkla konstig, och jag tycker den är läskig på samma vis som en slemmig rå fisk i fiskdisken om du fattar 🙂 Men det är ju stor humor, stooor humor att man har lyckats få till en sånhär snackis. Reklambyrån ska vinna priser för det baskemig 🙂
Jag tycker att de kunde ha valt en snyggare svensk tjej än Adina Fohlin, för hon har ett väldigt speciellt utseende, som inte faller de flesta i smaken. Men, nu valde de henne. Folk får väl byta kanal eller växa upp.
sfsdfsdf> Skulle de ha valt en snyggare svensk tjej? Adina Fohlin är ju skitsnygg och oerhört vacker!
http://www.flickr.com/photos/ledandy/269983209/
http://community.livejournal.com/foto_decadent/1740431.html
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/25.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/41.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/46.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/29.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/27.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/22.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/21.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/35.jpg
http://supermodels.nl/ModelPics/adinafohlin/10.jpg
Min 12-årige son tycker att hon ser ut som en vampyr, jag håller med honom och tycker filmen är helt fel för produkterna, men ingen av oss blir rädd!
Heja Katarina, vilket kul inlägg!
Håller med om att det finns tusentals mer intressanta och viktigare saker att skriva om i tidningarna än denna reklamfilm.
Om själva filmen tycker jag följande – den är minnesvärd och lyckas uppenbarligen beröra vilket gör att den måste anses vara briljant i reklamsammanhang. Framförallt är det kul att det snälla Apotekets produkter framställs i ett farligt och oroande sammanhang – en klassisk juxtaposition.
Ha en bra fortsättning på sommaren!
/Mila
Haha, jag måste nog erkänna att första gången jag såg den trodde jag att hon skulle förvandlas till något läskigt. Jag trodde det var en reklam för typ bilolyckor eller så där hon börjar med att se söt ut och sedan förvandlas till ett lik med texten ”Olyckan vet inte hur långt du åkt, använd bilbälte”.
Själva reklamen skrämmer mig inte, men jag tycker hon ser mörk ut i blicken och ibland tror jag fortfarande när jag hör låten (typ från arbetsrummet) att det är en läskig reklam, innan jag kommer på vad det är.
Varenda gång måste jag iallafall tänka ordentligt innan jag kommer på vad det är för produkt…..den förmedlar inte det den ska förmedla….för mig iallafall.
Hon sjunger en svensk folkvisa om väder och kärlek, jag blir snarare kär än rädd. Kan det vara så att folk (reaktionära män/pojkar och konstiga kvinnor) blir rädda för att hon inte glättigt smajlar och för att hon ser målmedveten, stark och nöjd ut? Jätteskönt med en kontrast till all j-la blingbling!
Låten som är jättevacker tycker jag även reklamfilmen är vacker och höjer lite extra då den kommer. Låten framförs av Sarah Assbring/El Perro Del Mar.